بخش آموزش الکترونیکی

ساخت وبلاگ

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی (3)
متقاضیان micro leaing  بخوانند !

خلاصه:  محتوای یادگیری های میکرو بر سرعت و سهولت استوار است و اساسا این دوره ها به دلیل عدم وجود زمان کافی برای صرف آموزش تعریف می شوند! قصد بر این است تا 7 مورد برای طراحی دوره های میکرو عنوان شود ...

در مطالب قبلی تحت عناوین:

7 روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی (1)  و (2) 4 مورد مطرح گردید که شامل:

استفاده از نرم افزارهای (RDT) 
خلق ویدئوهای آموزشی آنلاین
تمرکز تنها بر یک موضوع یا مهارت
استفاده از اینفوگراف

بود در ادامه سه نکته نهایی مطرح می گردد:

5. تکرار همیشه پاسخ نمی دهد!

تکرار همیشه در آموزش های آنلاین تاثیر گذار است و این موضوع در آموزش های میکرو نیز صحت دارد. اما به خاطر بسپارید که محتوای یادگیری های میکرو بر سرعت و سهولت استوار است و این دوره ها را برای مخاطبان خود تعریف می کنید چون آنها زمان ندارند که پشت سیستم بنشینید و به یک سناریوی 15 دقیقه ای بپردازند تا یاد بگیرند!

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی (3)

 و حالا تصور کنید که این سناریوی 15 دقیقه ای یک فرایند را سه بار تکرار کند تا موضوع برای افراد خوب جا بیفتد! تکرار در آموزش مفید است ولی به راحتی فرد می تواند فیلم یا مالتی مدیا را تکرار کند! و این زیبایی این نوع آموزش است. آموزش میکرو به واقع آموزش بیت- سایز است بنابراین کارکنان شما می توانند از چندین بیت- سایز استفاده کنند اگر برای فهم موضوع به مطالب بیشتری نیاز داشتند.

به خاطر بسپارید که محتوای یادگیری های میکرو بر سرعت و سهولت استوار است و این دوره ها را برای مخاطبان خود تعریف می کنید چون آنها زمان ندارند که پشت سیستم بنشینید و به یک سناریوی 15 دقیقه ای بپردازند تا یاد بگیرند!

6. هر چیزی را با طرح یک داستان عنوان کنید.

مخاطبانی که قصد یادگیری دارند در حقیقت تمایل به ثبت اطلاعات در ذهن خود دارند. حال اگر این اطلاعات در قالب یک داستان واقعی بیان شود مطمئنا تاثیرگذاری آن در ذهن افراد بیشتر خواهد بود. داستان ها و مثال ها قدرت فوق العاده ای به منظور برجسته کردن کاربردها و مصالح دارند که می تواند مخاطبان را در جهت برقراری ارتباط عمیق تر با موضوع تشویق کند.


تجارب مثبت آموزش الکترونیک باعث می شود که اطلاعات در خاطر افراد بیش از حالت های معمولی باقی بماند و این موجب ایجاد یک راه ارتباطی بین افراد و اطلاعات دریافت شده است و در حقیقت مغز می تواند اطلاعات کسب شده را با احساس خوب پیوند بزند.

وقتی افراد از یک دوره لذت می برند راحت تر مطالب آن را به خاطر می آورند، در حقیقت یک راه ارتباطی بین افراد و اطلاعات دریافت شده به وجود می آید و مغز می تواند اطلاعات کسب شده را با احساس خوب پیوند بزند.

زمانی که می خواهید برای ارائه یک آموزش، داستانی را ایجاد کنید به کوتاه بودن و در عین حال تاثیرگذار بودن آن توجه کافی را داشته باشید.این موضوع سبب می شود تا مخاطب داستان ارائه شده را بارها مطالعه کرده و اطلاعات را به ذهن خود بسپارد. مطمئنا همراهی داستان شما با تصاویر، موسیقی و ... به جذابتر شدن آن کمک خواهد کرد.

7. با ایجاد یک نسخه نمایشی آنلاین، تاثیرگذار و تعاملی، امکان کسب دانش را افزایش دهید.

افراد با در اختیار داشتن نسخه های نمایشی تعاملی می توانند آموخته های خود را به حافظه بلند مدت بسپارند.. به جای آن که تنها متنی را ارائه دهید و یا فقط فیلم آموزشی برای مخاطبان خود پخش کنید، می توانید از نسخه نمایشی تدوین شده استفاده کنید و از این طریق آنها را وادار به برقراری تعامل کنید. تمامی این نسخه های نمایشی تعاملی به عنوان یک فرم فعال آموزشی آنلاین محسوب می شوند.

روش هایی مانند شبیه سازی، تعاملات Drag&Drop ، بازی های آموزش الکترونیک و تکمیل فرم ها با قابلیت کلیک این فرمت را در اختیار یادگیرندگان می گذارد تا دانش و مهارت های خود را به حیطه عمل وارد کنند. هچنین امکان بازخورد سریع برای مخاطبان را فراهم می آورد تا بتوانند به تصحیح عملکرد خود پرداخته و یک سری از رفتارهای خود در شرایط ویژه را اصلاح کنند. همچنین با شرکت در دوره های آموزشی تعاملی، امکان تکرار برخی از فعالیت های مورد نیاز را کسب می کنند تا در ذهن آن ها باقی بماند و بتوانند روش های حل مسئله را کامل کنند.

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی (3)

Micro leaing برای مخاطبانی که روزمره پر مشغله ای دارند، بسیار مناسب است و فرصت بالا بردن دانش را در شرایطی که مناسب حالشان است، در اختیارشان می گذارد. Micro leaing می تواند برای هر عضوی از کارکنان شما مفید واقع شود و منابعی که در این نوع از آموزش در اختیار افراد قرار می گیرد، برای همه موثر است آنها می توانند همواره به اطلاعات مورد نیاز خود در جلسات آموزشی آنلاین دسترسی داشته باشند، بدون آن که نیازمند صرف زمان زیادی باشند.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان

تهیه: سید خاموشی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی

منابع:
7 Tips To Create Memorable Microleaing Online Training
http://eleaingindustry.com
17 Awesome Resources on Micro-Leaing" Ravi Pratap Singh "

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی -2

عنوان کردیم آموزش میکرو جایگزین یک دوره آموزشی جامع آنلاین نیست. اما می توان آن را یک پلاگین خیلی موثر دانست، در حقیقت کلید محتوای آموزشی آنلاین فشرده است که خاصیت فشردگی آن منجر به حفظ و نگهداری مطالب برای مدت طولانی می شود...

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی - قسمت اول

مطلبی که پیش رو دارید، 7 راهنمایی به شما ارائه می دهد که بتوانید دوره آموزشی آنلاینی را برای مخاطبان خود فراهم کنید که در بسته های میکرو ارائه می شود، این نوشتار شرکت های بزرگ را مخاطب خود قرار داده است....

17منبع فوق العاده میکرو آموزش2

آموزش به روش میکرو به دلیل ارائه دوره های آموزشی کوتاه مدت می تواند در بسیاری از سازمان ها و موسسات مورد استفاده قرار گیرد و نتایح ارزشمندی از طریق آن به دست آورد.

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 127 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 9:26

رویکرد یادگیری در هر زمان و هر مکان، با پیشرفت فناوری های بی سیم و یادگیری سیار تا حد زیادی به واقعیت پیوسته است.

از یادگیری الكترونیكی تا یادگیری سیار: مبانی نظری

یادگیری سیار به عنوان مدلی از یادگیری الکترونیکی اشاره به کسب دانش، نگرش و مهارت با بهره گیری از فناوری های سیار دارد. هدف این مقاله بررسی رویکردها و نظریه های یادگیری سیار می باشد.

در ابتدای مقاله، تعریف یادگیری سیار، جایگاه آن در نظام یادگیری از راه دور و فرصت ها و چالش های حاصل از این یادگیری مورد بررسی قرار گرفته اند. در ادامه رویکردهای یادگیری سیار شامل فناوری، تحرک، فردگرایی، یادگیری هم زمان و یادگیری الکترونیکی همراه با نظریه های یادگیری سیار شامل رفتارگرایی، شناخت گرایی، سازاگرایی، نظریه فعالیت، یادگیری مسئله محور، مشارکتی، گفتمانی، مادام العمر و غیره مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت چشم اندازهای آینده یادگیری سیار مطرح می شود.

اثربخشی یادگیری سیار نیازمند توجه به رویکردها و نظریه های یادگیری سیار می باشد زیرا با به کارگیری هوشمندانه رویکردها و نظریه های یادگیری، می توان به را هحل هایی برای یادگیری دست یافت که نیازهای قرن بیست و یکم را برآورده می سازد.

مقدمه

در طی چند سال اخیر، پیشرفت های قابل توجهی درفناوری های ارتباطی و اطلاعاتی به وجود آمده است. با افزایش استفاده از فناوری های مدرن ارتباطی، واژه های جدیدی چون یادگیری الکترونیکی و یادگیری سیار متولد شد.

از یادگیری الكترونیكی تا یادگیری سیار: مبانی نظری

یادگیری الکترونیکی، بهره گیری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی مانند اینترنت ونظام های چندرسانه ای و فرارسان های برای بهبود کیفیت یادگیری از طریق تسهیل دسترسی به منابع و خدمات آموزشی و فراهم کردن ساز وکارهایی چون تعامل و مشارکت از راه دور است.

 قابلیت یادگیری در هر زمان و هر مکان که از خصوصیات یادگیری الکترونیکی است، با پیشرفت فناوری بی سیم و یادگیری سیار (در حال حرکت)  به واقعیت پیوسته است.

 یادگیری سیار در حقیقت مدلی از یادگیری الکترونیکی است که از طریق فناوری های سیاری چون ،PDA (Personal Digital Assistant) ، تلفن همراه های صوتی، کتب الکترونیکی و غیره صورت می گیرد. Player اثربخشی یادگیری سیار نیازمند توجه به رویکردها و نظریه های یادگیری سیار می باشد.

 بهره گیری از این رویکردها و نظریه ها به فعالیت های یادگیری در فرایند یادگیری سیار جهت داده و به تربیت نیروی انسانی متناسب با عصر دانش و اطلاعات می انجامد.

تعریف یادگیری سیار

در گذشته یادگیری سیار اغلب به کاربرد فناوری های سیار محدود بوده، اما امروزه ملاک تفکر در این زمینه تحرک یادگیرندگان است.

بر این باور است که یادگیری سیار قابلی تهای Kooleیادگیرندگان برای برقراری ارتباط و دستیابی به اطلاعات را از طریق وسایل سیار و بی سیم گسترش داده و بهبود می بخشد.

از یادگیری الكترونیكی تا یادگیری سیار: مبانی نظری

محبوب ترین وسیله و فناوری سیار برای یادگیری، تلفن همراه است. شاید مهم ترین دلیل این محبوبیت، قابلیت های متعدد این وسیله باشد چرا که تلفن های همراه دارای قابلیت هایی چون ژس برداری، سرویس پیام کوتاه، سرویس ،Bluetooth ، فیل مبرداری، مکان یابی پیام چند رسان های، انواع و اقسام نرم افزارهای آموزشی، اینترنتی،کتب الکترونیکی و غیره می باشند.

به نظر می رسد که این تعریف کامل ترین تعریف برای یادگیری سیار باشد: یادگیری سیار، کسب هر نوع دانش، نگرش و مهارت با بهره گیری از فناوری های سیار در هر زمان و مکان است که باعث تغییر در رفتار خواهد شد.

جایگاه یادگیری سیار در نظام آموزش از دور

در طی چند سال اخیر، پیشرفت های قابل توجهی در فناوری اطلاعات و ارتباطات به وجود آمده است. با افزایش استفاده از فناوری های مدرن ارتباطی، واژه های جدیدی به نام یادگیری از دور یادگیری الکترونیکی و یادگیری سیار ،)Distance Leaing(متولد شد. در این قسمت مقاله ابتدا این سه نظام را تعریف خواهیم کرد و سپس ارتباط آنها را با استفاده از تصویر 1 نشان خواهیم داد.

یادگیری از دور فرایندی است که در محیط آموزش از دور به طرق مختلفی در جهت هدایت یادگیرنده صورت می گیرد .

یادگیری الکترونیکی زیرمجموعه یادگیری از دور است. در واقع یادگیری الکترونیکی بهره گیری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی مانند اینترنت و نظا مهای چند رسان های و فرارسانه ای برای بهبود کیفیت یادگیری از طریق تسهیل دسترسی به منابع و خدمات آموزشی و فراهم کردن ساز وکارهایی چون تعامل و مشارکت از راه دور است.

رویکرد یادگیری در هر زمان و مکانی که از خصوصیات یادگیری الکترونیکی می باشد، با پیشرفت فناوری بی سیم و یادگیری سیار تا حد زیادی به واقعیت پیوسته است.

یادگیری سیار را اینگونه تعریف می کند: فناوری های Brown سیار می تواند یادگیری را به طور موثرتر از زمانی شکل دهد که ما از محیط های یادگیری الکترونیکی استفاده می کنیم . او شکل زیر را برای نشان دادن جایگاه یادگیری سیار در حوزه یادگیری از دور ویادگیری الکترونیکی پیشنهاد می کند.

از یادگیری الكترونیكی تا یادگیری سیار: مبانی نظری

فرصت ها و چالش های یادگیری سیار

الف) فرصت های یادگیری سیار

یادگیرنده در مورد اینکه چه چیزی یاد بگیرد، چگونه و در چه مکان و زمانی یاد بگیرد، آزاد است منجر به تحقق تعلیم و تربیت همگانی و عمومی می شود
بر یادگیری مشارکتی، خلاق و مبتنی بر دانایی تأکید دارد
به علت عدم نیاز به امکانات فیزیکی و کلاس های درس، به کاهش هزینه های زیرساختی می انجامد امکان یادگیری در موزه ها، گالری ها و محیط های باز خارج از شهر را فراهم می کند 2منجر به بسط ارتباطات و تعاملات افراد با یکدیگر می شود

ب) چالش های یادگیری سیار

1. چالش های مربوط به فناوری

. طول عمر ناکافی باتر یها و قابلیت پردازش ضعیف پهنای باند محدود. و کلیدهای )Screen(  2اندازه کوچک صفحه نمایش فناوری های مورد استفاده آن 2استفاده از مواد آموزشی دوره های یادگیری الکترونیکی برای دوره های یادگیری سیار با توجه به ویژگی های متفاوت دو دوره.

استفاده از استانداردهای متفاوت، صفحات نمایش در انداز ههای مختلف و سیستم های اجرایی گوناگون محدودیت در کاربرد نرم افزارها و محتوا و چالش های مربوط به یادگیری نحوه استفاده از محصولات سیار

2. چالش های آموزشی و اجتماعی

عدم حمایت از فرایند یادگیری در محیط های مختلف یادگیری عدم وجود نظریه مناسب یادگیری برای یادگیری سیار
تفاوت های مفهومی بین یادگیری الکترونیکی و یادگیری سیار و مشتبه شدن این دو با یکدیگر.
عدم امنیت اطلاعات شخصی و خصوصی.

رویکردهای یادگیری سیار

همچنانکه در بخش تعریف یادگیری سیار گفته شد، یادگیری سیار توسط افراد مختلف به شیوه های متفاوتی تعریف شده است.

از یادگیری الكترونیكی تا یادگیری سیار: مبانی نظری

رویکر دهای اولیه یادگیری، متمرکز بر فناوری می باشند. یادگیری سیار به عنوان انتقال آموزش از طریق ابزارهای سیار مانند تلفنdigital audio( پلیرهای صوتی دیجیتالی ،PDA ، همراه ضبط ،)digital cameras( دوربین های دیجیتالی ،)players و غیره تعریف می شود. برای مثال )voice recorders( صوت ها بهره گیری از آن را این گونه تعریف می کند [ MoLoNETفناوری های دستی ساده با شبکه های بی سیم و تلفن همراه برای رویکرد دیگر یادگیری .»

تسهیل، حمایت و بهبود تدریس و یادگیری پیشنهاد Keagen . است (mobility)سیار، متمرکز بر تحرک می کند که یادگیری سیار باید منحصر به یادگیری با وسایل کوچک سیار باشد به نظر او وسایل سیار در هر جایی قابل حمل هستند. برخی محققان یادگیری سیار را ب هعنوان بخشی از یادگیری یادگیری سیار را به عنوان Kadirire . الکترونیکی شناسایی می کنند.

شکلی از یادگیری الکترونیکی تعریف می کند که می تواند در هر زمان PDA ، و مکانی با کمک یک وسیله ارتباطی سیار مانند تلفن همراه یا هر وسیله سیار کوچکی انجام گیرد . امروزه رویکردهای جدید یادگیری، یادگیری سیار را دگرگون ساخته است. از رویکردهای جدید یادگیری سیار، رویکرد یادگیرنده محور است. یادگیری سیار در این رویکرد هر نوع یادگیری است که در یک موقعیت سیار و متغیر صورت می گیرد یا فرصت های یادگیری از طریق فناوری های سیار را می دهد. رویکرد دیگر بر محوریت فردگرایی و اصول استقلال فردی است.

مطابق با این رویکرد، یادگیری سیار به عنوان هر نوع فعالیتی تعریف می شود که امکانات انفرادی را جهت تولید، توزیع، تعامل یا ایجاد اطلاعات به واسطه یک وسیله سیار دیجیتالی فراهم می کند. برخی محققان نیز یادگیری سیار را به یادگیری هم زمان پیوند می دهند.

نظریه های یادگیری سیار

نظریه های کنونی یادگیری سیار شامل رفتارگرایی، شناخت گرایی، سازاگرایی، یادگیری موقعیتی، مسئله محور، مشارکتی، گفتمانی، مادا مالعمر، غیررسمی، نظریه فعالیت، ارتباط گرایی، فرهنگی و اجتماعی و غیره می باشد.

نویسنده: راضیه برزگر، حسین دهقان زاده، اصغر مقدم زاده

دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


بخش آموزش الکترونیکی تبیان - نتظیم: نیلوفر یاقوتی

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 113 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 9:26

خلاصه: عنوان کردیم آموزش میکرو جایگزین یک دوره آموزشی جامع آنلاین نیست. اما می توان آن را یک پلاگین خیلی موثر دانست، در حقیقت کلید محتوای آموزشی آنلاین فشرده است که خاصیت فشردگی آن منجر به حفظ و نگهداری مطالب برای مدت طولانی می شود، در مطلب قبل 2 مورد بررسی شد 5 مورد مابقی در ادامه مطالب خواهد آمد.

تهیه: فائزه خاموشی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی

دو مورد اولی که از نظر نویسنده این متن یک دوره آموزشی به یادماندنی را برای شرکت کنندگان به ارمغان می آورد، استفاده از نرم افزارهای (RDT) و خلق ویدئوهای آموزشی آنلاین بود، مطلب قبل را مطالعه فرمائید. (هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی -1)

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی -2

3. بر روی کاری که در دست دارید متمرکز شوید، اما همواره اضافه کنید منابع جدید را به خاطر داشته باشید.

یکی از قابل توجه ترین مزایای آموزش میکرو که می توان به آن اشاره نمود جلوگیری از بار اضافی آموزشی است. اما باز هم همیشه این تهدید وجود دارد که مطالب را بیش از اندازه فشرده نمایید و مخاطبان همگی به شما چپ چپ نگاه کنند!!! (بدین معنا که با دادن اطلاعات اضافه به مخاطبان، آنها را خسته کنید و از مطلب اصلی دور کنید.)

پیشنهاد می شود در آموزش میکرو با توجه به زمان تنها به یک موضوع، ارائه یک مهارت و یا آموزش یک کار بپردازید سپس در کنار اطلاعات خود برای کسانی که علاقمند به مطالعه بیشتر و قدم گذاشتن به مرحله بعد هستند link قرار دهید.


برای جلوگیری از ناراحت و خسته کردن مخاطبان خود همواره پیشنهاد می شود که تنها یک موضوع را مدنظر قرار دهید. (یک موضوع، یک مهارت و یا یک کار مشخص!) سپس در کنار اطلاعات خود برای کسانی که علاقمند به مطالعه بیشتر و قدم گذاشتن به مرحله بعد هستند link قرار دهید.

به طور مثال مخاطب سازمانی شما که قصد دارد بر کشف و مطالعه زیر موضوع های آموزشی بپردازد بتواند بر روی سبک های ارائه شده کلیک کرده و به مقالات آموزشی ویدئو ها و دوره های آنلاین دیگر دسترسی داشته باشد. منابع جدید آموزشی ارائه شده به صرفه جویی زمانی کمک خواهد کرد (زمان دوره های میکرو کوتاه است) و همچنین باعث می شود تا در زمان مخاطبان شما هم صرفه جویی شود و آنها برای دریافت اطلاعات اضافه نیاز به وبگردی نداشته باشند.

4. توسعه Info Graph جذاب

همان طور که از نام Info Graphic هم پیداست، منظور نمایشگران تصویری اطلاعات و داده ها هستند.
در اینجا تعریفی از اینفوگراف آورده شده که به فهم ادامه مطلب کمک خواهد کرد:
----- برگرفته از سایت: http://infographics.ir

احتمالاً این جمله را بارها شنیده اید که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است». اساساً این جمله بیانگر ارزش و کارایی ارتباط تصویری (visual communication) است. حقیقت آن است که بیشترین دریافت ما از محیط پیرامونمان به َوسیله قوه بینایی صورت می گیرد و مغز ما علاقه زیادی به تجزیه وتحلیل اطلاعات به صورت تصویری دارد؛ بر همین اساس اگر اطلاع رسانی و انتقال پیام به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و مدت ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود. اینجاست که اینفوگرافیک ها به کمک ما می آیند.


اینفوگرافیک ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده ها هستند که هدف آن ها ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است.
به بیان ساده تر، اینفوگرافیک ها به کمک عناصر بصری نظیر ژس، نمودار، نقشه، دیاگرام و  6 سعی می کنند تا مجموعه ای از داده ها و اطلاعات پیچیده را به گونه ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه ای سریع و قابل فهم به مخاطب منتقل شود.
----- برگرفته از سایت: http://infographics.ir

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی -2

در صورتی که انتقال پیام توسط تصاویر صورت گیرد، می تواند تاثیرگذاری بیشتری بر ذهن مخاطب داشته باشد در دوره آموزشی میکرو خود زمانی که می خواهید آمارها و حقایق مهمی را ارائه کنید و روندی را برای مخاطبان خود تعریف کنید، Info Graph  می تواند بسیار فوق العاده ظاهر شود. در حقیقت می توانید اطلاعات مورد نیاز کاربران را با استفاده از این ویژگی به آن ها منتقل کنید تا این محتوا به عنوان مرجع مورد استفاده افراد قرار گیرد و در گفتگوهای خود از آن ها بهره ببرند اما در تدوین این مطالب می بایست به اندازه آن ها دقت کنید چرا که افراد علاقه ای به پیگیری مطالب طولانی ندارند و در نهایت اطلاعات در ذهن افراد باقی نخواهد ماند.

ابزارهای تالیفی-نوشتاری بسیاری در حوزه آموزش الکترونیک وجود دارد که می تواند در تهیه یک Info Graph جذاب کمک کند حتی اگر هیچ تجربه ای در زمینه طراحی گرافیکی نداشته باشید، باز هم می توانید با به کارگیری این ابزارها یک طراحی موفق داشته باشید.


 

ابزارهای تالیفی-نوشتاری بسیاری در حوزه آموزش الکترونیک وجود دارد که می تواند به شما در تهیه یک Info Graph جذاب و ایده¬آل کمک کند حتی اگر هیچ تجربه ای در زمینه طراحی گرافیکی نداشته باشید، باز هم می توانید با به کارگیری این ابزارها یک Info Graph فوق العاده طراحی کنید.

ادامه دارد ...

7 روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی   -1

7 روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی  -2

7 روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی  -3

________________________________________

منابع
7 Tips To Create Memorable Microleaing Online Training
http://eleaingindustry.com
17 Awesome Resources on Micro-Leaing" Ravi Pratap Singh "

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی - قسمت اول

مطلبی که پیش رو دارید، 7 راهنمایی به شما ارائه می دهد که بتوانید دوره آموزشی آنلاینی را برای مخاطبان خود فراهم کنید که در بسته های میکرو ارائه می شود، این نوشتار شرکت های بزرگ را مخاطب خود قرار داده است....

17 منبع فوق العاده میکرو آموزش

افرادی که به نوعی در زمینه یادگیری مبتکر هستند، جذب بالایی را از سوی میکرو آموزش (آموزش هایی با سایزهای کوچک شده) دریافت کرده اند. در این مطلب در مورد امکاناتی که این نوع از یادگیری به ما ارائه می دهد صحبت می کنیم.

17منبع فوق العاده میکرو آموزش2

آموزش به روش میکرو به دلیل ارائه دوره های آموزشی کوتاه مدت می تواند در بسیاری از سازمان ها و موسسات مورد استفاده قرار گیرد و نتایح ارزشمندی از طریق آن به دست آورد.

- - , .
.

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 103 تاريخ : شنبه 26 تير 1395 ساعت: 4:22

چکیده: مطلبی که پیش رو دارید، 7 راهنمایی به شما ارائه می دهد که بتوانید دوره آموزشی آنلاینی را برای مخاطبان خود فراهم کنید که در بسته های میکرو ارائه می شود، این نوشتار شرکت های بزرگ را مخاطب خود قرار داده است.

eleaing

تهیه: فائزه خاموشی،تنظیم: نیلوفر یاقوتی

آموزش میکروی آنلاین بسته آموزشی پرباری را به کارمندان ارائه می دهد که می تواند شامل یک تسک جدید، ایجاد یک مهارت جدید و یا بررسی یک ایده خاص باشد.

در این دنیای فن آور محور و سریع که امروزه ما در آن زندگی می کنیم، فعالیت های بیت- سایز  بهتر  جواب میدهد! اما چگونه می توانید به مخاطبان اطلاعات مورد نیازشان را در کسری از ثانیه ارائه دهید.

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی- 1

مطلبی که پیش رو دارید، 7 راهنمایی به شما ارائه می دهد که بتوانید دوره آموزشی آنلاینی را برای مخاطبان خود فراهم نمائید که در بسته های میکرو (micro leaing) ارائه می شود، این نوشتار شرکت های بزرگ را مخاطب خود قرار داده است.

چگونه دوره آموزشی میکروی آنلاین خلق کنیم به گونه ای که کارمندانمان هرگز مطالب آموزشی خود را فراموش نکنند؟ آموزش میکروی آنلاین بسته آموزشی پرباری را به کارمندان ارائه می دهد که می تواند شامل یک تسک جدید، ایجاد یک مهارت جدید و یا بررسی یک ایده خاص باشد. این بسته های آموزشی به جای آنکه تلاش کنند تا طیف گستره ای از موضوعات را ارائه دهد بر روی یک دانش هدفمند متمرکز خواهد شد که اگر بخواهیم نامی ایده آل  بر روی آن بگذاریم می توان آن را "نیاز لحظه" نامید ابزاری که نیاز لحظه شما را پاسخ گوست.

 عموما آموزش میکرو جایگزین یک دوره آموزشی جامع آنلاین نیست. اما می توان آن را یک پلاگین خیلی موثر دانست، درحقیقت کلید، محتوای آموزشی آنلاین فشرده است که خاصیت فشردگی آن (به اصطلاح چوب و چماغ) منجر به حفظ و نگهداری مطالب برای مدت طولانی می شود. اگرچه می دانیم که آموزش هایی که با اجبار همراه است چندان مسمر ثمر نیست ولی از آنجایی که این نوع آموزش فشرده و همراه با کار عملی پرسنل است در خاطرشان باقی می ماند.

عموما آموزش میکرو جایگزین یک دوره آموزشی جامع آنلاین نیست. اما می توان آن را یک پلاگین خیلی موثر دانست، درحقیقت کلید، محتوای آموزشی آنلاین فشرده است که خاصیت فشردگی آن منجر به حفظ و نگهداری مطالب برای مدت طولانی می شود.

در این نوشتار 7 نکته برای کمک به توسعه فعالیت های آنلاین آموزشی در حوزه micro leaing  عنوان شده است که بتوانید دوره آموزشی آنلاینی را برای مخاطبان خود فراهم کنید که در بسته های میکرو ارائه می شود، این نوشتار شرکت های بزرگ را مخاطب خود قرار داده است.

1. استفاده از یک ابزار آموزش الکترونیکی پاسخگو

پیش از این در مورد این ابزارها گفتگو شد این دسته از ابزارها که نام اصلی آن Responsive design eLeaing authoring است یک طرح جامع به شما می دهد که سیستم آموزشی شما را در تمامی دستگاه ها و مرورگرها قابل مشاهده می سازد. ابزارهای دیگری نیز وجود دارند تحت عنوان leaing management system سیستم های مدیریت آموزشی، این ابزار نیز مکمل ابزارهای فوق متمرکز هستند.


 LMSها با استفاده از ابزارهای عنوان شده اندازه صفحه و رزولوشن را بر اساس اندازه سایز صفحه و امکانات سیستم شما تغییر می دهند.
این باعث می شود تا هر یک از مخاطبان دوره های آموزشی از مزایای مشابهی برخوردار باشند و به دلیل کمبودها و محدودیت های نرم افزاری و سخت افزاری دچار مشکل نباشند.


ابزارهای آموزش الکترونیکی پاسخگو که از این پس به اختصار آنها را responsive design tools (RDT) می نامیم برای دوره های آموزشی میکرو بسیار ایده آل هستند زیرا از محتواهای آموزشی تحت تلفن همراه حمایت می کنند بدین معنا که کارکنان شرکت های بزرگ می توانند محتواهای آموزشی مدنظر خود را در حین کار همزمان که در آن وقت آزاد دارند در اختیارشان قرار دهند و در حقیقت افراد برنامه را همواره در دسترس خود دارند.

2. ویدئوهای آموزشی آنلاین هدفمند خلق کنید.

بدون شک ویدئوهای آموزشی (خصوصا در آموزش های آنلاین) یکی از تاثیرگذارترین روش ها در آموزش های میکروست هستند. مخاطبان شرکت های بزرگ می توانند در حین راه رفتن در محیط کارخانه به تماشای یک فیلم ویدئویی 1 دقیقه ای نیز بپردازند که موضوعی را بررسی می کند و یا پیاده سازی یک تسک را عنوان می نماید. این نوع فرایند یادگیری رنج وسیعی از نیازهای یادگیرندگان را تامین می کند.

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی- 1

همچنین برای کسانی که ویدئو تماشا می کنند و از توانایی های بصری استفاده می کنند و مشکل شنوای دارند و یا با زبان دیگر نمی توانند ارتباط برقرار کنند، می توان از زیر نویس ها نیز استفاده نمود. صاحبان شرکت های بزرگ می توانند اطمینان حاصل کنند که مخاطبان آنها تسلط کافی بر پخش ویدئو را در صورت نیاز دارند، به طور مثال ممکن است افراد نیاز داشته باشند تا مکثی در ویدئو ایجاد کنند تا بتوانند اطلاعات را به خوبی درک کنند و سپس به مرحله بعدی بروند.


از یادگیری شنوایی نیز می توان در این خصوص استفاده کرد. به طور مثال فرد مشغول کاری است که نیاز به تمرکز زیاد ندارد، می توان حین کار از طریق شنوایی به او آموزش داد توجه داشته باشید که مخاطبان سمعی می توانند اطلاعات را از طریق داستان و موسیقی به جای گرافیک تصاویر دریافت کنند.


منابع
7 Tips To Create Memorable Microleaing Online Training
http://eleaingindustry.com
17 Awesome Resources on Micro-Leaing" Ravi Pratap Singh "

نکات مثبت و منفی میکرو آموزش (2)

تمامی فرآیندهای آموزشی ارائه شده که بر پایه آموزش الکترونیک هستند، سرعت را به عنوان جزئی مهم در زیرساخت خود قرار داده اند اما دنبال کردن یک فرآیند آموزشی یکنواخت نه تنها موجب جذب فراگیران نمی شود بلکه در آن ها احساس خستگی و کسل کنندگی را ایجاد خواهند کرد.

17 منبع فوق العاده میکرو آموزش

افرادی که به نوعی در زمینه یادگیری مبتکر هستند، جذب بالایی را از سوی میکرو آموزش (آموزش هایی با سایزهای کوچک شده) دریافت کرده اند. در این مطلب در مورد امکاناتی که این نوع از یادگیری به ما ارائه می دهد صحبت می کنیم.

17منبع فوق العاده میکرو آموزش2

آموزش به روش میکرو به دلیل ارائه دوره های آموزشی کوتاه مدت می تواند در بسیاری از سازمان ها و موسسات مورد استفاده قرار گیرد و نتایح ارزشمندی از طریق آن به دست آورد.

- - , .
.

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 111 تاريخ : چهارشنبه 23 تير 1395 ساعت: 12:45

رایج ترین تعریف از یادگیری مشارکتی ناظر بر موقعیتی است که درآن دو یا چند نفر یاد می گیرند که چگونه یاد بگیرند.

محتوای الکترونیکی چیست؟

در باره هریک از اجزای این تعریف می توان تفسیرهای متفاوتی ارایه کرد. دو یا چند نفر می توانند ناظر بر یک زوج، گروه کوچک سه تا پنج نفره، یک کلاس ( شامل بیست تا سی نفر )، یک اجتماع ( شامل چند صد یا چند هزار نفر ) یا یک جامعه ( شامل چند هزار ها یا میلیون ها نفر) باشند. با همدیگر بودن را می توان با شکل های متفاوت تعامل همراه دانست. مانند تعامل چهره به چهره، تعامل از طریق رایانه و تعامل همزمان یا تغییر همزمان. 

همچنین این همیاری می تواند به شکل تلاش واقعی در کنار یکدیگر و یا فعالیتی باشد که به شکل منظمی بین افراد تقسیم شده است. بر این اساس از یادگیری دو نفر از طریق فعالیت حل مسئله به طور همزمان طی یک یا دو ساعت تا فعالیت گروهی از دانشجویان که از پست الکترونیکی در یک دوره یک ساله استفاده می کنند، زیر عنوان یادگیری مشارکتی قرار می گیرند. 

یادگیری مشارکتی، یک مکانیزم یادگیری منحصر به فرد نیست. اگر در باب یادگیری از طریق همیاری و مشارکت سخن گفته می شود، در باب یادگیری به تنهایی نیز می توان سخن گفت. اگر کسی به تنهایی چیزی یاد می گیرد، این کار از طریق فعالیت هایی مانند خواندن، ساختن، پیش بینی و. . . که مستلزم مکانیزم هایی چون استقرا و قیاس است، انجام می شود.
شبیه این سلسله فعالیت ها در گروه هم صورت می گیرد، با این توجه که تعامل میان اعضای گروه فعالیت های بیشتری چون تبیین، عدم توافق، تنظیم قاعده دو طرفه و. . . را نیز شامل می شود که خود ساز و کارهایی چون استنباط، درون فکنی، یادگیری شناختی کم تر و. . . را نیز در بر می گیرد. حوزه یادگیری مشارکتی دقیقا شامل این فعالیت ها و ساز و کارهاست و امکان پدید آمدن این فعالیت ها در یادگیری مشارکتی بیش از یادگیری فردی است. 

در عین حال تضمینی نیست که این ساز و کار ها در هر نوع تعامل همیارانه ای صورت گیرند و نیز تنها در همیاری رخ نمی دهند. در برخی از سطوح توصیف، ساز و کار های بالقوه یادگیری مشارکتی همان ساز و کار های بالقوه شناختی فردی هستند. 

به طور کل یادگیری مشارکتی صورت ارایه رهنمود به یادگیران را دارد. انواع این صورت ها عبارتند از این که شما در این درس با یکدیگر کار می کنید یا اعضای گروه دور یک میز کار می کنند و یا این که افراد گروه در نهایت از طریق نمره گروه خود، ارزشیابی می شوند. در نتیجه موقعیت همیاری و مشارکت در یادگیری، نوعی قرارداد اجتماعی است که میان گروه ها، یا میان گروه ها و معلم بسته می شود. 

این قرارداد شرایطی را که تعاملات ضمن آن رخ می دهند، مشخص می کند بدون این که بروز این تعاملات را تضمین کند. مثلا قرارداد مشارکت تلویحا دلالت بر آن دارد که همه فراگیران به حل مساله کمک می کنند ولی همواره این چنین نیست. واژه یادگیری مشارکتی موقعیتی را توصیف می کند که در آن شکل های خاصی از تعامل از طرف افراد انتظار می رود که متضمن ساز و کار های یادگیری است. اما لزوما تضمینی برای رخداد تعاملات مورد انتظار وجود ندارد. 

در نتیجه دغدغه اصلی در یادگیری مشارکتی طراحی راه هایی برای افزایش احتمال رخداد این تعامل است. ابزارهای تشریک مساعی ابزارهای تشریک مساعی به اشخاص کمک می کنند که از فواصل دور با یکدیگر کار کرده و آموزش ببینند. این ابزار به اشخاص امکان می دهد تا ایده های خود را به اشتراک بگذارند و از احساسات هم با خبر شوند. این ابزارها جزو ملزومات ضروری E-leaing به صورت تشریک مساعی، e-mentoring و فعالیت های مربوط به مدیریت دانش هستند. این طبقه بندی گسترده ای از ابزارها است.

از کلاینت های e-mail مبتنی بر متن گرفته تا ابزارهای ملاقات online پیچیده را شامل می شود. فراهم ساختن یک محیط اشتراکی کامل، ممکن است نیازمند آن باشد که شما چندین ابزار جداگانه و فناوری های گوناگون را با هم ترکیب کنید. چگونگی عملکرد ابزار های تشریک مساعی بیشتر ابزارهای تشریک مساعی یکسان کار می کنند. معمولا شخصی یک پیغام را در یک ابزار تشریک مساعی که کلاینت خوانده می شود، ایجاد می کند. سپس این پیغام تقریبا می تواند هر چیزی باشد که آن را برای کلاینت های دیگر می فرستد. مندرجات و محتوای پیغام تقریبا می تواند هر چیزی باشد، یک e-mail ساده در برنامه Outlook مایکروسافت، پاسخ به یک پیغام chat، ترسیمی روی وایت برد، جمله ای در یک کنفرانس صوتی یا فیمی از یک تصویر ویدیویی در کنفرانس. پیغام به هر شکلی که باشد به سرور مربوطه فرستاده می شود که آن را برای ابزار کلاینت هایی که منتظر دریافت آن هستند ارسال می کند.

آن گاه ابزار کلاینت، پیغام را برای کاربران به نمایش گذاشته یا اجرا می کند. اجازه بدهید نگاهی به چندین خصوصیت مشترک بین ابزارهای تشریک مساعی بیندازیم. رابطه کلاینت - سرور ابزارهای تشریک مساعی، معمولا نیاز به ارتباط بین دو نوع نرم افزار برای برقراری رابطه و گفتگو بین شرکت کنندگان دارند.

اول collaboration server قرار دارد که این سرور روی یک سرور در اینترانت، اینترنت یا LAN اجرا می شود. وظیفه آن هماهنگ کردن حرکت پیغام ها میان شرکت کنندگان است.

نوع دوم نرم افزار تشریک مساعی روی سیستم هرکدام از شرکت کنندگان اجرا می شود و به نام collaboration client خوانده می شود. این نرم افزار به هر کدام از شرکت کنندگان این امکان را می دهد که پیغام ها را برای سایر شرکت کنندگان از طریق سرور ارسال یا دریافت کند. نرم افزار e-mail یک مثال ساده از رابطه client-server است. سرورهای e-mail مرکزی، پیغام ها را مسیردهی و توزیع می کنند. زیرا آن ها در آینده باز و خوانده شده و با استفاده از کلاینت e-mail پاسخ دهی می شوند.

ابزارهای تشریک مساعی همزمان و غیر همزمان ابزارهای تشریک مساعی می توانند شرکت کنندگان را به طور همزمان و غیر همزمان به یکدیگر مرتبط سازند. ارتباط همزمان که به آنها منفرانس نیز می گویند، به صورت آنی و لحظه ای اتفاق می افتد یعنی تمام شرکت کنندگان باید در یک زمان online باشند. ازتباط هماهنگ و همزمان شامل chat، اشتراک نرم افزار، وایت برد، کنفرانس صوتی و کنفرانس ویدیویی است.

اما در ارتباط غیرهمزمان لزومی به onlineبودن شرکت کنندگان در یک زمان خاص نیست. شرکت کنندگان برای انتظار کشیدن شخص خاصی برای onlineبودن و ارسال پیغام خود به وی اجباری ندارند. با ارتباط غیرهمزمان، شرکت کنندگان پیغام های خود را هر زمان که برایشان راحت است، ارسال می کنند. رسانه های غیرهمزمان عبارتند از e-mail و گفتگوهای online به صورت discussion forums. 

ابزارهای تشریک مساعی و قابلیت ها ابزارهای تشریک مساعی این امکان را برای فراگیران راه دور فراهم می آورد که آزادانه با هم ارتباط برقرار کرده و روی کارهای مشترک کارکنند. ساده ترین ابزار بین معلم و فراگیر، e-mail است. اغلب پیغام های e-mail از طرف معلم برای فراگیران ارسال می شود تا مطلبی یا تغییری برای آنان اعلان شود. فراگیران و معلمین می توانند پیغام های خود را برای یک گردهمایی online یا تابلو اعلانات bulletin board نیز بفرستند و دیگران می توانند آن ها را خوانده و سپس پاسخ خود را ارسال کنند. 

ابزارهای تشریک مساعی متعددی می توانند تبادل اطلاعات آنی و درجا را بین معلم و فراگیران انجام دهند. برای مثال، شرکت کنندگان می توانند از chat یا پیغام های آنی و بلادرنگ (instant messages ) برای تبادل پیغام های متنی بهره گیرند، معلم نیز می تواند از ابزارهای رای گیری (polling tool) برای ترغیب رای گیری و نظرسنجی (voting) درباره مسایل مختلف و سایر انواع گزینه ها استفاده کند. 

گروه دیگری از ابزارهای تشریک مساعی به فراگیران از راه دورکمک می کند تا تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. برای مثال یک وایت برد (whiteboard) به فراگیران امکان می دهد تا تصاویر گرافیکی را برای یکدیگر به اشتراک بگذارند و به نوبت روی آن، خطوط موردنظر را ترسیم کنند. معلم می تواند یک web tour را هدایت کرده و تمام شرکت کنندگان را به وب سایت های یکسانی ببرد.

از طریق اشتراک نرم افزار (application sharing) معلم به فراگیران امکان می دهد که یک برنامه کامپیوتری، یک پنجره یا یک سند را ببینند و با آن تعامل داشته باشند. هرزمان که سرعت شبکه اجازه دهد، فراگیران می توانند مثل یک کنفرانس تلفنی با معلم و با یکدیگر از audio conferencing (کنفرانس صوتی ) استفاده کنند. در شبکه هایی که سرعت خیلی بالایی دارند می توان از video conferencing ( کنفرانس ویدیویی ) برای دیدن معلم یا تبادل تصاویر ویدیویی با یکدیگر بهره برد. 

  

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان
نویسنده: علیرضا منتخبی

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازی

با توجه به اینکه هر نوع آموزش ابزار خاص خود را نیاز دارد در آموزش مجازی نیز نیازمند ابزار خاص این نوع آموزش هستیم، دراین مقاله قصد داریم دو نوع از این ابزارها به نامهای ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس را معرفی کرده و با عملکرد هریک آشنا شویم...

استقبال جهانی از "وب2"

كنفرانس بین المللی "وب2"، 16 تا 18 آبان در شهر سانفرانسیسكو آمریكا برگزار شد. در این كنفرانس سه روزه، متخصصین اینترنت و مدیران سایتهای تجاری موفق در مورد ویژگی‌های "وب2 " و تاثیرات آن بر تجارت و كسب و كار اینترنتی به بحث و ت...

معرفی وب 3 - قسمت اول

همین‌که به خودمان آمدیم می‌بینیم که اینترنت نیز صاحب شماره نگارش شده. نزدیک به سه سال پیش بود که مردی با نام Dale Dougherty از وب 2 سخن گفت که بی درنگ عملی نیز شد و حالا وب 3...

- - , .
.

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 113 تاريخ : دوشنبه 21 تير 1395 ساعت: 18:54

 انتگرال فازی مفهومی است که نخستین بار توسط سوژنو پیشنهاد شد. انتگرال های فازی، انتگرال های توابع حقیقی با توجه به اندازه گیری فازی هستند. از آن جهت که انتگرال یک تابع، مقدار متوسط آن را نمایش می دهد، انتگرال فازی را می توان شکل خاصی از عملگر تجمع دانست. 

eleaing

انتگرال فازی و معیار فازی

انتگرال فازی چوکت به عنوان یک ابزار قدرتمند در مسائل تصمیم گیری برای تجمع و ترکیب اطلاعات به شمار می رود. قابلیت اصلی این انتگرال، مدل سازی ارتباطات موجود میان مقادیر معیارهای مختلف در مسئل   مورد بررسی است. برای رسیدن به این قابلیت، سوژنو در سال 1974 پیشنهاد نمود که در در انتگرال فازی از معیار فازی برای تعریف وزن بر روی هر گروه از معیارها استفاده  شود.

 معیار فازی

اگر یک مجموعه از ورودی های در مسئله مورد بررسی باشد و مجموعه توانی شامل تمامی زیرمجموعه های باشد، آنگاه تابع برای اندازه گیری فازی تعریف می گردد که شرایط (1)، (2)، و (3) را با توجه به [7]، ارضا می کند:
If and , then
If , , then
در حالت کلی ، می تواند با توجه به شرایط مرزی تعیین شود. مقدار با استفاده از معادله ی و با حل رابط(4) به دست می آید [7]:
در صورتیکه باشد، مقدار به صورت بازگشتی با استفاده از روابط (5) و (6) تعیین می شود [7]:
زمانیکه اندازه گری فازی بر روی N تعیین شد، باید تمامی مقادیر تابع بر حسب اندازه گیری فازی، به یک مقدار خلاصه شوند. برای این منظور از انتگرال فازی استفاده می شود که در ادامه با جزئیات بیشتر توضیح داده می شود.

 انتگرال فازی

 انتگرال فازی مفهومی است که نخستین بار توسط سوژنو پیشنهاد شد. انتگرال های فازی، انتگرال های توابع حقیقی با توجه به اندازه گیری فازی هستند. از آن جهت که انتگرال یک تابع، مقدار متوسط آن را نمایش می دهد، انتگرال فازی را می توان شکل خاصی از عملگر تجمع دانست. 


برخلاف میانگین ریاضی وزن دار و روش های رگرسیون، انتگرال های فازی می توانند ارتباط میان معیارها را مدل کنند. به همین دلیل، این انتگرال ها در طیف وسیعی از مسائل تصمیم گیری مورد توجه قرار گرفته اند.
انتگرال فازی چوکت و انتگرال فازی سوژنو پرکاربردترین نوع از انتگرال های فازی به شمار می روند. در این کار، از انتگرال فازی چوکت استفاده می شود. فلسفه ی انتگرال فازی چوکت نخستین بار در تئوری ظرفیت توسط چوکت معرفی شد. بعد از آن، موروفوشی و سوژنو، انتگرال فازی چوکت را بر حسب اندازه گیری فازی پیشنهاد نمودند. انتگرال فازی چوکت برای ترکیب توابع با توجه به اندازه گیری های فازی استفاده می شود[8]. استفاده از این انتگرال در کاربردهای تصمیم گیری بلادرنگ بسیار کارا و سودمند است[9].

با فرض این که مقدار پارامتر ام در مجموع   و معیار فازی تعریف شده بر روی این مجموعه باشد، انتگرال فازی چوکت به صورت رابط   (7) تعریف می شود:
 
که در آن و است. لازم به ذکر است که در این کار، از تابع معیار فازی معرفی شده در مرجع [7]، که به صورت رابط   (8) است، استفاده می شود:

نظری   پرسش-پاسخ

نظری   پرسش-پاسخ که به اختصار (IRT ) نامیده می شود، در ابتدا با هدف فراهم نمودن روشی برای آزمون تطبیق پذیر ایجاد شد. هدف اصلی این نظریه برآورد میزان توانایی کاربر ( ) با توجه به پاسخ های او به صورت درست/غلط به سوالات موجود در آزمون است. بر اساس این نظریه، رابط   میان پاسخ های کاربر و سوالات آزمون با استفاده از منحنی مشخص   پرسش توصیف می شود. شکل 1 این منحنی را برای یک سوال خاص نشان می دهد. محور افقی توانایی و محور عمودی احتمال اینکه کاربر با توانایی معین بتواند به سوال آزمون پاسخ درست دهد را نشان می دهد. به هر اندازه کاربر توانایی بالاتری داشته باشد، این احتمال کمتر و به هر اندازه توانایی او بیشتر باشد، این احتمال بیشتر خواهد بود.
 


شکل 1. منحنی مشخص   پرسش برای یک سوال
در نظری   پرسش ?پاسخ از تابع لجستیک به عنوان مدل ریاضی برای منحنی مشخص   پرسش استفاده می شود. این تابع بر اساس تعداد پارامترهای ورودی به سه مدل تک پارامتری، دو پارامتری، و سه پارامتری تقسیم بندی می شود. در پژوهش حاضر، از مدل لجستیک تک پارامتری برای برآورد میزان توانایی یادگیرنده و پیشنهاد مناسب ترین توالی از محتوای آموزشی به او استفاده می شود.
در مدل لجستیک تک پارامتری، هر سوال در آزمون ( ) تنها با استفاده از یک پارامتر مشخص می شود. این پارامتر سطح دشواری سوال ( ) است. این مدل به صورت رابط   (9) نشان داده می شود:
 0 0
 

در رابط   (9) D یک ثابت است که برابر 702/1 است. مقدار توانایی کاربر را مشخص می کند. مقدار نیز همان طور که گفته شد، برابر با سطح دشواری سوال ام است. مقدار احتمال درست پاسخ دادن کاربر به سوال ام را محاسبه می کند. این مقدار با افزایش توانایی کاربر ( ) و کاهش سطح دشواری سوال، افزایش می یابد [10].

منبع: http://taalim.ir/default.aspx?articlepage=21&page=grouparticles

بخش آموزش الکترونیکی تبیان - نتظیم: نیلوفر یاقوتی

تأثیر پویائی سطح دشواری محتوا

تأثیر پویائی سطح دشواری محتوا بر توالی بخشی قطعات آموزشی با استفاده از انتگرال فازی چوکت و نظریۀ پرس...

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 122 تاريخ : دوشنبه 14 تير 1395 ساعت: 7:48

برای شخصی سازی و تطبیق پذیری فرایند یادگیری و به منظور پشتیبانی از یادگیرنده مکانیزم های متفاوتی معرفی شده اند. یکی از این مکانیزم ها، توالی بخشی محتوا است که مناسب ترین و بهینه ترین مسیر یادگیری برای یادگیرنده با توجه به رفتار یادگیرنده در حین فرایند یادگیری مشخص می شود.

eleaing

گسترش فناوری اطلاعات و زیرساخت های اینترنت، و بهره برداری از آنها در عرصه سیستم های آموزشی، تأثیرات مثبتی در فرایند های آموزشی به همراه داشته است. تأثیر فزاینده فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در بهبود یادگیری افراد، موجب تحول و بازنگری در رویکرد های سنتی شده است.

 در این رابطه ابزارها و روش های آموزش برای پشتیبانی از یادگیری (کسب مهارت و دانش توسط یادگیرنده) بسیار متحول شده اند. آموزش توسط کامپیوتر از ابزارهای اصلی در فرایند یادگیری به شمار می رود. یادگیری الکترونیکی شکل جدیدی از آموزش توسط کامپیوتر است که بر اساس پیش بینی های انجام شده و با توجه به نتایج مطالعات مختلف می تواند کیفیت فرایند یادگیری و بهره وری از آن را ارتقا دهد .

با این وجود، استفاده روزافزون از سیستم های اطلاعاتی و از جمله سیستم های یادگیری الکترونیکی، موجب گرانباری در استخراج اطلاعات مورد نیاز و ناکارآمدی فرایند یادگیری شده است. برای حل این مشکلات، در اواخر دهه 90 سیستم های فرارسانه آموزشی تطبیق پذیر با هدف افزایش کارایی فرارسانه ها از طریق شخصی سازی آن در محیط یادگیری معرفی شدند. سیستم های فرارسانه آموزشی تطبیق پذیر با ردیابی عملکرد کاربر در حین پیمایش محیء و بروزرسانی مدل او بر این اساس، نمایش اطلاعات را با مدل کاربر تطبیق داده و سیستم را برای یادگیرنده ای خاص شخصی سازی می کنند .
برای شخصی سازی و تطبیق پذیری فرایند یادگیری و به منظور پشتیبانی از یادگیرنده مکانیزم های متفاوتی معرفی شده اند. یکی از این مکانیزم ها، توالی بخشی محتوا است که مناسب ترین و بهینه ترین مسیر یادگیری برای یادگیرنده با توجه به رفتار یادگیرنده در حین فرایند یادگیری مشخص می شود.

 بنابراین، توالی بخشی محتوای آموزشی یکی از عناصر اصلی یادگیری شخصی سازی شده به شمار می رود. توالی بخشی عموماً به نوع فعال و غیرفعال تقسیم بندی می شود. توالی بخشی فعال عبارت است از زنجیره ای از مفاهیم در قالب زنجیره ای از محتوای آموزشی که باید برای نیل به یک هدف آموزشی آموخته شوند.

 این توالی بخشی با توجه به دانش یادگیرنده بهترین مسیر یادگیری را برای هدایت یادگیرنده در نیل به اهداف آموزشی ایجاد می کند. همچنین، بر اساس جزئیات قدم بعدی در فرایند توالی بخشی، دو سطح متفاوت برای آن تعریف می شود: 1- توالی بخشی سطح بالا، و 2- توالی بخشی سطح پایین. در توالی بخشی سطح بالا یا توالی بخشی مفهومی، سامان   یادگیری فقط به ارائ   مفهوم، درس، و یا موضوعی که یادگیرنده باید در مرحل   بعد بیاموزد اکتفا می کند و او در انتخاب قطع   یادگیری و محتوای آموزشی آزاد است. در توالی بخشی سطح پایین یا توالی بخشی تکلیفی، سامانه همان قطعه ای را که برای  یادگیری مناسب می داند و یادگیرنده باید در مرحل   بعد آنرا ملاحظه نماید مشخص نموده و ارائه می دهد.

انگیزه و بیان مسئله:

تا کنون در توالی بخشی محتوا، به ویژگی های همچون سطح دانش، توانایی و تمایلات یادگیرنده توجه شده است. نظریه پرسش  پاسخ یکی از مهم ترین نظریه هایی است که در این زمینه استفاده شده است در این نظریه، در هر یک از مراحل موجود در فرایند یادگیری، محتوایی که سطح دشواری آن با توانایی یادگیرنده تناسب بیشتری دارد، انتخاب و به او ارائه می شود.


مسئله  قابل توجهی که تاکنون به آن توجه نشده است، پویایی سطح دشواری مفاهیم موجود در محتوا است. در مطالعاتی که در این زمینه انجام شده اند، سطح دشواری محتوا ثابت فرض شده است. این در حالی است که یک مفهوم در محتوای یادگیری برای یادگیرندگانی با توانایی های مختلف، دارای سطوح دشواری متفاوتی است. بنا بر این، محاسبه پویای سطح دشواری مفاهیم یا به بیانی دیگر، تعیین سطح دشواری مفاهیم با توجه به سطح دانش هر یادگیرنده، می تواند عاملی باشد که ضمن آسان نمودن یادگیری مفاهیم، موجب افزایش اثربخشی فرایند یادگیری شود.

دست آوردهای پژوهش:

مهمترین نوآوری در روش پیشنهادی، استخراج پویای سطح دشواری مفاهیم موجود در محتوا بر اساس مدل یادگیرنده است. در این حالت، می توان محتوای آموزشی را که سطح دشواری آن متناسب با سطح دانش یادگیرنده است، به او توصیه نمود.


از جمله نکات نوآورنه ای که در این کار قابل توجه است استفاده از مدل یادگیرنده برای استخراج متغیرهای مورد نیاز برای محاسب   سطح دشواری محتوای آموزشی است. برای این منظور، از انتگرال فازی چوکت استفاده می شود. ادامه این مقاله به این شکل سازمان یافته است: در بخش دوم، نظریه های بنیادی به طور مختصر معرفی می شود. بخش سوم معماری سیستم آموزشی بر اساس روش پیشنهادی را توصیف می کند.

مطالب مرتبط:

بخش آموزش الکترونیکی تبیان - نتظیم: نیلوفر یاقوتی

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی-1

استفاده مناسب از داستان، آموزش شما را از سنتی بودن خارج کرده و هیچ ردپایی از کسالت و بی حوصلگی باقی نمی گذارد....

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 110 تاريخ : يکشنبه 13 تير 1395 ساعت: 4:30

آموزش الکترونیکی تلفیقی در برابر آموزش الکترونیکی اولیه 2

در مقاله قبل در رابطه با 2 سبک آموزش الکترونیکی تلفیقی و اولیه توضیح داده شد و همچنین 3 روش برای طراحی یک استراتژی آموزش الکترونیکی تلفیقی موفق شرح داده شد. در ادامه به توضیح روش هایی برای طراحی یک استراتژی آموزش الکترونیکی اولیه موفق و نتیجه گیری کلی از این بحث خواهیم پرداخت.

3 روش برای طراحی یک استراتژی آموزش الکترونیکی اولیه موفق

1- اهداف و مقاصد آموزشی را اولویت بندی کنید

کشف کنید که کدام عناصر درس باید در قسمت تکنولوژی دوره آموزشی پوشش داده شوند و کدام ها برای زمان کلاس بهتر هستند. برای این کار می توانید اهداف و مقاصد آموزشی را اولویت بندی کنید. برای مثال اگر یک هدف آموزشی مشخص را در بالای لیست اولویت های خود قرار دهید، شما می دانید که برای این درس باید هم ویدئو آموزشی برای قبل از کلاس تهیه کنید و هم در طول آموزش چهره به چهره آن را پوشش دهید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید طیف گسترده ای از  سبک های آموزشی را تهیه کنید و اطمینان حاصل کنید که هر فراگیری به طور کامل به درک موضوعات و دروسی که درگیر آن هاست برسد. به عنوان یک قاعده کلی، اهداف آموزشی که از اولویت پایین تری برخوردار هستند باید در فیلم های آموزشی پوشش داده شوند در حالی که اهداف با اولویت بالاتر باید در طول کلاس هم توضیح داده شوند.

2- به فراگیران فرصت دهید دانش خود را به کار گیرند

کلید طراحی یک استراتژی آموزش اولیه موفق این است که به فراگیران خود فرصت دهید چیزی را که یاد گرفته اند قبل از کلاس، در عمل به کار گیرند. اگر آن ها یک ارائه آنلاین را تماشا کنند که این ارائه در رابطه با یک موضوع مشخص کنکاش می کند، آن ها تشویق می شوند مهارت ها و اطلاعات جدید خود را از طریق نقش بازی های تعاملی و دیگر فعالیت های آموزشی مبتنی بر پروژه به کار گیرند. هم اکنون شما زمان بیشتری برای انجام این تمرینات همه جانبه دارید، به لطف این واقعیت که شما دیگر نیاز ندارید 20 دقیقه سخنرانی در رابطه موضوع درس داشته باشید زیرا قبلا در ویدئو آموزشی پوشش داده شده است.

3- فیلم های آنلاین شفاف و موجز بسازید

سعی کنید فیلم های ویدئویی خود را تا حد امکان کوتاه و مختصر بسازید در حالی که تمام نکات اصلی را در آن قرار داده باشید. در واقع، هدف 5 تا 10 دقیقه است. بیشتر از این زمان ریسک است زیرا ممکن است فراگیر خسته شود و یا از نظر ذهنی ایجاد سربار کند.

این به این معنی است که شما باید شفاف باشید و کلمات خود را به دقت انتخاب کنید. همچنین ممکن است شما بخواهید برنامه زمانبندی برای مشاهده فیلم ها در مسیر آموزش به فراگیر بدهید. برای مثال یک برنامه زمانبندی ماهانه که برای مشاهده هر فیلم آنلاین مهلتی تعیین شده است، به طوری که آن ها تا قبل از حضور در کلاس زمان زیادی برای دریافت مطالب دارند.
هر 2 رویکرد آموزشی سهم عادلانه خود از مزایا و فواید را ارائه می کنند. انتخاب درست یکی از آن ها تا حد زیادی بستگی به اهداف آموزشی و نیازهای فراگیران و هم چنین منابع موجود شما دارد. بنابراین برای بررسی و تحقیق هر یک از این مدل ها زمان بگذارید تا تعیین کنید کدام یک برای مخاطبان شما بهتر است و یا مخلوطی از هر دو با هم را به عنوان یکی از تجربه های آموزشی خود امتحان کنید.

بازگشت به صفحه آموزش الکترونیکی 

تهیه و تنظیم: فاطمه سید خاموشی

آموزش الکترونیکی تلفیقی در برابر با آموزش الکترونیکی اولیه

بررسی اینکه چگونه آموزش الکترونیکی تلفیقی را در برابر آموزش الکترونیکی اولیه به کار بگیریم

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 121 تاريخ : پنجشنبه 10 تير 1395 ساعت: 12:22

آموزش الکترونیکی تلفیقی در برابر با آموزش الکترونیکی اولیه


قبل از بررسی اینکه چگونه آموزش الکترونیکی تلفیقی را در برابر آموزش الکترونیکی اولیه به کار بگیریم نگاهی به تفاوت های این 2 آموزش می اندازیم:

آموزش الکترونیکی تلفیقی

آموزش الکترونیکی تلفیقی شامل تلفیق آموزش های آنلاین و چهره به چهره می باشد. هر دو در کنار یکدیگر استفاده می شوند تا یک تجربه یادگیری جامع فراهم شود. برای مثال یک مربی ممکن است لیستی از منابع آنلاین را در اختیار فراگیران قرار دهد که آنها می توانند برای درک بهتر موضوع درس از این منابع استفاده کنند و یا مربی می تواند برای فراگیران یک پروژه گروهی تعریف کند تا فراگیران با تکمیل و انجام این پروژه به موضوع فعلی درس مسلط شوند.
در آموزش الکترونیکی تلفیقی دروس آنلاین لزوما به صورت چهره به چهره آموزش داده نمی شوند بلکه دو روش ذکر شده مکمل یکدیگر هستند. این دو روش واقعا تلفیق شده اند تا یک محیط آموزشی غنی را برای فراگیر فراهم کنند.

آموزش الکترونیکی تلفیقی در برابر با آموزش الکترونیکی اولیه

آموزش الکترونیکی اولیه

آموزش الکترونیکی اولیه که با نام کلاس اولیه هم شناخته می شود شفاف تر است. عناصر چهره به چهره و فن آوری از یکدیگر جدا هستند. از فراگیر خواسته می شود که قبل از شرکت در کلاس یک ویدئو آموزشی را نگاه کند و یا یک تکلیف الکترونیکی را انجام دهد. دروس جدید در کلاس بررسی می شوند. در بیشتر موارد دروسی که آنلاین یادگرفته شده در کلاس به کار برده می شوند.

3 روش برای طراحی یک استراتژی آموزش الکترونیکی تلفیقی موفق

1- تعیین اهداف و انتظارات

قبل از اینکه شروع به ایجاد و آوردن تکنولوژی به کلاس کنید باید به صورت شفاف تعیین کنید این تکنولوژی چی خواهد بود، چگونه استفاده خواهد شد و چه اهداف آموزشی را پاسخ می دهد. چقدر درس الکترونیکی شما تعاملی خواهد بود و تا چه حد قابل استفاده خواهد بود. آیا شما قصد تشویق فراگیر خود را به استفاده از این تکنولوژی به صورت روزانه دارید و یا گاه به گاه؟ شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که فراگیر با ابزار این تکنولوژی به راحتی کار کند و نسبت به روند دوره و فعالیت ها و تمارین آموزشی که در طی دوره قرار است اتفاق بیافتد آگاه است.

2- ارائه منابع آنلاین مکمل

یکی از قانع کننده ترین استدلال هایی که استفاده از روش آموزش الکترونیکی تلفیقی را حمایت می کند این است که این روش شما را وادار می کند منابع تکمیلی فراوانی را به فراگیران خود ارائه دهید. اگر فراگیری در یادگیری درس در تقلا و کشاکش است این کار می تواند به درک مطلب او کمک کند و اگر فراگیری مطلب را درک کرده است این کار برای او یک فرصت است تا با ویدئو ها و سخنرانی های آموزنده تکمیلی سطح یادگیری خود را افزایش دهد.

3- کامل کنید و گسترش دهید

به طور منظم از فراگیران و مربیان دوره بازخورد بگیرید تا بفهمید چه قسمت هایی مفید بوده اند و چه قسمت هایی نیاز به تنظیم دارند. به خاطر داشته باشید که یک استراتژی آموزش تلفیقی باید بر اساس نیازهای فراگیران و تکنولوژی در دسترس به طور مداوم گسترش و تکامل یابد. استفاده از مصاحبه ها، نظرسنجی ها و ... کمک می کند که شما بفهمید چگونه می توانید یک استراتژی آموزش تلفیقی موفق ایجاد کنید. همچنین به طور مداوم فراگیران و مربیان را پشتیبانی کنید که آن ها بتوانند از ابزار آموزش الکترونیکی به طور موثر استفاده کنند و اجازه ندهید که سوالات و نگرانی ها در فرآیند یادگیری اختلال ایجاد کند. بنابراین به طور منظم آن ها را حمایت کنید.


در مقاله بعدی در رابطه با روش های طراحی یک استراتژی آموزش الکترونیکی اولیه موفق صحبت خواهیم کرد.

ادامه دارد ...

تهیه و تنظیم: فاطمه سید خاموشی 

بهترین منابع تلفیقی آموزش الکترونیک (2)

کودکان قرن 21 ، تمام مدت در حال بازی با تکنولوژی های مختلف مانند موبایل، لپ تاپ، اینترنت، پلی استیشن و ...

بهترین منابع تلفیقی آموزش الکترونیک

دوره های مجازی این کمک را به سازمان ها می کنند تا بتوانند علاوه بر ارتقای سطح علمی و مهارت های فردی افراد، موقعیت بهتر شغلی و اجتماعی آن ها را نیز به همراه دارد. اما چگونه یک دوره طراحی کنیم؟

نکاتی در مورد استفاده از بازی در دوره های آموزش الکترونیک (1)

چطور می توان دوره های آموزشی آنلاین را به یک تجربه بازی فوق العاده تبدیل کرد؟ بازی سازی یا Gamifying می تواند به این سوال پاسخ داده و دوره های آموزشی را ...

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 121 تاريخ : پنجشنبه 10 تير 1395 ساعت: 1:33

در دنیای امروز می توان از اسطوره و داستان به منظور آموزش استراتژی های کسب و کار، سیاست و یا فراهم کردن یک تیم آموزشی برای انتقال دانش استفاده کرد که افراد بتوانند به هنگام مواجه شدن با مشکلات از دانشی که کسب کرده اند، بهره ببرند.

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان- تهیه: سیدخاموشی

آموزش را از داستان جدا کنید!

روزی روزگاری طراحی خلاق و شجاع در میان جنگل های بزرگ و تاریک در یک سرزمین دوردست زندگی می کرد. صد سال پیش از آن دوره، قصه گویی حیله گر در قصر پادشاهی زندگی می کرد و با سرقتی که انجام داد، خشم پادشاه را برانگیخت و این موجب شد سلطان، داستان سرای حیله گر را از شهر خود بیرون کند و تمامی کتاب ها و داستان ها را به آتش بکشد و داستان پردازی ممنوع شود. اما پس از سال ها همه چیز تغییر کرد.

آن جایی که طراح قصه ما از جنگل خود بیرون آمد و از این هنر ممنوعه در جهت انتقال دانش به افراد استفاده کرد به صورتی که بتواند با مردم ارتباط برقرار کند و حس لذت را به آن ها منتقل کند. پادشاه از این کار طراح بسیار خشمگین شد و او را به قصر خود احضار کرد. سلطان به طراح گفت به شرط آن که بتواند اژدهای آتشین را بکشد اجازه داستان پردازی را به او خواهد داد و در غیر این صورت به زندگی طراح پایان می بخشد. با این تصمیم خنده و شادی پادشاه تمام فضای قصر را فرا گرفت و طراح شجاع ما در تاریکی کوه گرفتار شد...

داستان فوق را کریستوفر پیپاس (یکی از برجسته ترین طراحان دوره های آموزش الکترونیک) در ابتدای مقاله خود جهت ارزش و اهمیت داستان سرایی عنوان کرده و می گوید:

"همه ما داستان خوب را دوست داریم اما چگونگی عنوان شدن داستان نیز در خوب بودن آن تاثیرگذار است. داستان سرایی یک مکانیزم قدرتمند برای به یادماندنی شدن آموزش شماست. در حقیقت زمانی که شما داستانی را به دوره خود اضافه می کنید همان دانشی است که قصد انتقال آن را داشتید."
توسعه دهندگان آموزش الکترونیک می توانند از داستان های به کار گرفته شده در پروژه های بزرگ، ایده بگیرند. مثلا می توانند از فیلم هایی که حتی در سال های بسیار گذشته تبدیل به اسطوره شده اند نیز در داستان خود استفاده کنند.

توجه داشته باشید که ایده گرفتن حتی در ساخت بازی های آنلاین نیز به کار می رود. دقت کنید بازی های کامپیوتری بسیاری از انیمیشن ها و فیلم ها اختباس شده است، داستان های دیجیتالی نیز می توانند بخشی از بازی های آنلاین تعاملی، فیلم ها و یا حتی بخشی از تجربه های جامعه شناختی باشند.

اولین نمونه از داستان سرایی ها به صورت اسطوره بوده است. اگر بخواهیم در مورد قدرت اسطوره صحبت کنیم، می توان به گفته های پژوهشگر و کارشناس اسطوره " Joseph Campbell " اشاره کنیم. او در مورد عملکرد اسطوره ها این گونه بیان می دارد که:

" قدرت اسطوره به اندازه ای است که می تواند خمیر مایه اولیه یک چارچوب فرهنگی در جامعه باشد. همچنین شما می توانید برای آموزش جوانان از داستان های اسطوره ای استفاده کنید تا آن ها بتوانند پله پله در مراحل زندگی، از تولد تا مرگ از آن ها به عنوان ابزارهایی برای مقابله و عبور از مشکلات استفاده کنند."
مطمئنا شعرهای مختلفی را خوانده اید که یک داستان را عنوان می کنند. داستان پردازی حتی در شعر گفتن نیز مورد توجه قرار گرفته است. برای آن که بتوانید این اشعار را درک کنید می توانیم به نمونه ای مانند شعر عبید زاکانی که "موش و گربه" نام دارد اشاره کنیم که در آن به بیان مسائل کشوری پرداخته شده است. همین نمونه نیز می تواند تمایل ما به داستان سرایی را عنوان کند.

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی

آیا به روند تغییر و رو به رشد فیلم ها و نحوه پخش شدن آن ها فکر کرده اید؟ در گذشته برای مشاهده فیلم ها حداکثر امکانات در اختیار، تلویزیون های سیاه و سفید و یا ویدیو کلوپ ها بودند و این روند تا به امروز ادامه یافته و حال افراد در خانه های خود از تلویزیون های Full HD استفاده می کنند.

اما هدف از بیان این مسائل چیست؟

اگر کمی دقت کنید می بینید که از زمان های گذشته تا به حال، ما به نوعی با فیلم و تماشای آن درگیر هستیم. فیلم نسخه جدیدی از قصه های بزرگ تر ها در زمان های نه چندان دور است، داستان هایی که نمایشی و با جزئیات بیشتر در دنیای امروز نمایش داده می شود.

تحقیقات نشان می دهد داستان ها و فیلم هایی که مفاهیم آموزشی عمیق تری را منتقل می کنند بیش از آنهایی که تنها به هدف سرگرمی ساخته می شوند در ذهن باقی می مانند

فیلم دیدن نیز مانند قصه گویی های قدیم که در قهوه خانه ها فردی به حکایت رستم و سهراب می پرداخت یک کار دسته جمعی است، افراد زیادی در جایی مانند سینما جمع شده و به تماشای یک فیلم می پردازند. برخی داستان ها در مقطعی جذابیت دارند و برخی چنان ماندگارند که نسل به نسل مفاهیم آن منتقل می شود، توجه داشته باشید که تحقیقات نشان می دهد داستان ها و فیلم هایی که مفاهیم آموزشی عمیق تری را منتقل می کنند بیش از آنهایی که تنها به هدف سرگرمی ساخته می شوند در ذهن باقی می مانند، فکر می کنید آموزش شما باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتواند نسل به نسل منتقل شود؟

ادامه دارد...

تنظیم: مرجان سلیمانیان
اثرات دوره های داستان محور(٢)

در این مقاله مطالعه موردی را مورد بررسی قرار می دهیم که در آن ویژگی های یک آموزش الکترونیکی را بر اساس استراتژی یادگیری بر مبنای داستان مورد بررسی قرار می دهد. این مطلب سعی دارد تا برای طراحان آموزشی که قصد طراحی دوره های مختلف با محتواهای متفاوت، با روش

اثرات دوره های داستان محور(1)

آموزش الکترونیک می تواند برای خیلی از افرادی که توانایی حضور در کلاس را بصورت منظم ندارند، یک راه حل مناسب باشد.

آموزش مبتنی بر سناریو

هدف ما از ارائه این مطلب آشنایی با جنبه های مختلف آموزش الکترونیک مبتنی بر سناریو نویسی است. بنابراین می توان دوره های آموزش الکترونیک را طراحی کرد که علاوه بر ایجاد انگیزه در مخاطبان می توان بهترین تجربه آموزشی را برای آن ها ایجاد کرد تا به موثرترین شکل

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 109 تاريخ : سه شنبه 8 تير 1395 ساعت: 22:30

آموزش غیر فعال کردن pop upsهای مزاحم هنگام

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان - مرجان سلیمانیان

پنجره های Pop-up به پنجره هایی گفته می شوند که با اولین کلیک بر روی یک صفحه یا روی لینک های موجود در آن صفحات به طور ناخواسته باز می شوند. این پنجره ها بیشتر دارای محتوای تبلیغاتی هستند امروزه کمتر کاربرانی دیده می شود که در زمان وب گردی با این پنجره ها برخورد نکرده باشند.

وقتی این صفحات تبلیغاتی باز شدند کاربر می بایست تک تک این پنجره ها را ببندد و این امر موجب نارضایتی بسیاری از کاربران از جمله خود بنده هست در این مطلب تصمیم دارم نحوه جلوگیری از باز شدن صفحات Pop-up را در مرورگرهای Inteet explorer و Mozilla firefox به شما آموزش دهم با غیر فعال کردن Pop up دیگر شاهد باز شدن صفحات تبلیغاتی به طور ناخواسته در پنجره جدید نخواهید بود.

در این مطلب ما با تغییر در تنظیمات Inteet explorer این کار را انجام می دهیم هم چنین با استفاده از افزورنه ای با نام Adlock Plus Pop-up از بازگشایی صفحات Pop-up در Mozilla firefox جلوگیر می کنیم.

مرورگر Mozilla Firefox:

در این روش ما ابتدا افزورنه ای با نام Adlock Plus Pop-up را نصب می کنیم و پس از آن با استفاده از تنظیمات در این افزورنه از باز شدن صفحات Pop-up جلوگیری می کنیم.

آموزش غیر فعال کردن pop upsهای مزاحم هنگام

تنظیمات Default action for sites not listed را برابر Block all pop-ups قرار دهید و OK کنید.

اما وجود Pop-up همیشه آزار دهنده نیست !!! Pop-up جدا از استفاده های تبلیغاتی می تواند موجب بهبود کیفیت صفحات وب هم باشد مثلا به وسیله Pop-up میتوان کاری کرد که زمانی که در یک انجمن در حال خواندن مطلبی هستید پیام های دریافتی خود را در لحظه در یک صفحه جدید مشاهده کنید و حتی به آن پاسخ هم بدهید.

ممکن است بعد از جلوگیری از باز شدن این گونه صفحات شاهد عدم باز شدن بعضی لینک ها باشید که البته با راست کلیک بر روی آنها و استفاده از گزینه Open link on new windows یا مانند آن به هدف خود می رسید.

در کل همان طور که در بسیاری از سایت ها از Pop-up برای تبلیغات استفاده می شود در بسیاری از وب سایت ها هم این قابلیت بسیار مفید بوده و از آن استفاده های مفیدی می کنند. شما در تنظیمات مربوط به Pop-up میتوانید رول یا شرط تعیین کنید و این تنظیمات را تنها به سایت های خاصی اعمال کنید تا کمتر به این گونه مشکلات برخورد کنید.

بلاک کردن پنجره های pop Ups در مرورگر کروم

مروگر کروم به صورت پیش فرض تمامی پنجره های پاپ آپ را بلاک می کند و صفحه را عاری از آنان می سازند. هربار که مرورگر پاپ آپ های یک سایت را بلاک می کند، پنجره ای در نوار بالا ظاهر می شود.

اما برای فعال سازی حالت Block pop Ups می توانید همانند فایرفاکس در بخش منوی مروگر بر روی بخش تنظیمات بروید و در پایین این صفحه گزینه ی Show Advance options را انتخاب کنید تا تنظیمات پیشرفته نمایش داده شود و در بخش Content Setting گزینه ی block pop ups را فعال نمایید. هم چنین امکان وارد کردن استثناها در بخش Exeption نیز وجود دارد.

pop Ups مزاحم در سیستم عامل اندروید

در چند وقت اخیر بسیاری از کاربران اطلاع داده بودن که نوعی پاپ اپ خودکار در موقع باز کردن مرورگر باز میشه و طعم وب گردی رو بهشون تلخ کرده به صورت کاملا اتفاقی یکی از کاربران راه حل این مشکل رو پیدا کرده که به علت نصب شدن نوعی اپلیکیشن آلوده به اسم Share It هستش.

 این اپلیکیشن در واقع یک سکوی انتشار و به اشتراک گذاری فایل هستش که به شما اجازه میده به راحتی فایل های خودتون رو آپلود کنید که مشکل از همین جا شروع میشه و باعث باز شدن پاپ آپ در مرورگر میشه پس در قسمت تنظیمات و مدیریت برنامه ها اگر به چنین اپلیکیشنی برخوردید اونو کاملا پاک کنید تا مشکلتون رفع بشه.

برای رفع مشکل Coo123.net هر مرورگری که دارید از قسمت App Manager روی مرورگر مربوطه کلیک کنید ، سپس این مراحل رو طی کنید:

بعد از انتخاب مرورگر مورد نظر از قسمت Setting > App Manager :

۱- زدن دکمه Clear Cash

۲- سپس دکمه Clear Data ( اگه دکمه Clear Data رو ندیدن، دکمه Manage App رو زده و همه تیک ها رو فعال کنید و Clear رو بزنید)

۳- درنهایت دکمه Force Stop رو بزنید.

اکنون می توانید مرورگر را باز کنید، دیگه این صفحه مزاحم دیده نمیشه.
بهتره این مراحل رو روی همه مرورگرها اعمال کنید.

6 پیشنهاد جنجالی در حوزه آموزش موبایلی در سال 2016 (2)

بهره گیری از یک سیستم مدیریت آموزش الکترونیک (LMS) که با استفاده از آن بتوان یک دوره آموزشی با توجه به فرهنگ، رسوم و .... افراد مختلف ایجاد کرد و در آن از انواع تکنولوژی ها مانند تکنولوژی های پوشیدنی استفاده کرد می تواند در جذب مخاطب بسیار موثر باشد...

چگونه برای متن و لینک ها کد QR ایجاد کنیم؟

همانطور که می دانید، کد های QR یک نوع حالت رمزنگارانه برای محتوا است که به شما کمک می کند به طور غیر مستقیم، و با واسط اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهید...

7 پیشنهاد برای داشتن یک میزبانی موفق وبینار (2)

کلمه وبینار در چند سال گذشته ابداع شده که به ارائه یک سمینار بر روی اینترنت اشاره دارد. ...

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 112 تاريخ : سه شنبه 8 تير 1395 ساعت: 22:30

همراهی با شخصیت های اصلی داستان سبب می شود تا صفات آن ها به مخاطبان نیز منتقل شود. این صفات می تواند شامل خلاقیت، شجاعت، قدرت و ... باشد...


]]> بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 116 تاريخ : سه شنبه 8 تير 1395 ساعت: 22:30

همراهی با شخصیت های اصلی داستان سبب می شود تا  صفات آن ها به مخاطبان نیز منتقل شود. این صفات می تواند شامل خلاقیت، شجاعت، قدرت و ... باشد. ارائه آموزش در قالب داستان توجه یادگیرندگان را بالا برده و ذهن آن ها را وادار به برقراری ارتباط و پرسش و پاسخ سازد.


داستان پردازی هنری است قدیمی اما امروزه داستان پردازی های دیجیتال به عنوان یک کسب و کار بزرگ شناخته شده اند. ترکیب داستان سرایی دیجیتال با محتوای آموزش الکترونیکی به شما کمک می کند تا تعاملات یادگیری را افزایش دهید.

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی (2)

در مطلب قبل عنوان کردیم که تحقیقات نشان می دهد داستان ها و فیلم هایی که مفاهیم آموزشی عمیق تری را منتقل می کنند بیش از آنهایی که تنها به هدف سرگرمی ساخته می شوند در ذهن باقی می مانند. فکر می کنید آموزش شما باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتواند نسل به نسل منتقل شود؟
اولین و مهم ترین ویژگی جذابیت آموزش و محتوای شماست تا فرد بتواند فراگیری را تا حد گسترده ای تجربه کند.
اگر در حوزه آموزش و یادگیری هستید بهتر است با دقت بیشتری به جزئیات اطراف خود بنگرید. حتی به بازی های روزمره ای که انجام می دهید نیز به چشم یک بازی ساده نگاه نکنید. شاید یک بازی هر چند ساده بیشتر از یک تجربه عادی برای شما محسوب شود و حتی با استفاده از آن بتوان یک برنامه آموزشی تاثیرگذار ساخت.

برای استفاده از داستان سرایی در آموزش الکترونیک به چه ابزارهایی نیاز دارید؟
شما می توانید با استفاده از جلوه های ویژه، در کنار صرف هزینه های مقرون به صرفه دوره آموزشی خود را در اختیار یادگیرندگان قرار دهید.
- از ابزارهای نوشتاری مبتنی بر HDML5 استفاده کنید تا دوره های آموزشی شما قابلیت اجرا بر روی هر دستگاهی را داشته باشند.

- گرافیک دلنشین و جذاب را فراموش نکنید. اگر گشتی در صفحات وب بزنید بدون شک می توانید گرافیک های زیبا را از سایرین تشخیص دهید.

- از اپلیکیشن های مدیریتی استفاده کنید. این ابزارها امکان مدیریت روند پیشرفت کاربران را در اختیار شما می دهند. از جمله موارد استفاده از این نرم افزارها می توان به دوره های "Mack" که در دانشگاه های هاروارد و MIT برگزار می شود، اشاره داشت. زمانی که کاربر به مشاهده دوره می پردازد اگر بعد از گذشت دقایقی دوره را متوقف کند و چند روز بعد به سراغ دوره مورد نظر بیاید، نرم افزار مربوطه به کاربر یادآوری می کند که تا چه دقیقه ای را مشاهده کرده و یا این که چه تکالیفی را انجام داده و چه مواردی را فراموش کرده است. همچنین نرم افزارهای مورد نظر مدیریت زمان دوره را به جای شما به عهده خواهند گرفت.

استفاده از داستان پردازی نیز در استراتژی آموزشی شما، موجب افزایش تاثیر گذاری دوره ها بر یادگیرندگان می شود اما در این راه می بایست نکاتی را فراموش نکنید.

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی (2)

بایدهای آموزش الکترونیک

1. صحنه را آماده کنید.
چگونگی شروع اولین پاراگراف در داستان پردازی بسیار مهم است چرا که مقدمه خوب نشان دهنده خوب بودن قصه است. مقدمه شامل سناریوها، شخصیت ها و موضوع است. ابتدای داستان کلی آغاز شود اما در تعریف داستان باید ریزترین و جزئی ترین مسائل بازگو شود. اگر مقدمه شما از ویژگی حکایت گونه بودن بهره برده باشد به راحتی می توانید مخاطب خود را جذب کنید و از طریق آن پیام های کلیدی یادگیری را منتقل کنید. مقدمه شما باید به گونه ای باشد که افراد با مطالعه آن به هدف داستان پی برده و دید کلی نسبت به قصه شما کسب کنند.

2. قهرمانان و خائنان داستان را معرفی کنید
استفاده از شخصیت های مختلف در دوره آموزشی باعث می شود، تجربه ای به یادگیرندگان منتقل کنید که با استفاده از آن بتوانید رابطه ای عاطفی و عمیق تر با محتوا برقرار کنند. در انتخاب شخصیت ها دقت کنید چرا که شخصیت ها و سناریوی انتخابی شما می بایست کاملا مرتبط با موضوع آموزشی شما باشد.

3. به یادگیرندگان فرصت تعامل بدهید.
فراموش نکنید، زمانی داستان شما در ذهن یادگیرندگان باقی خواهد ماند که بتوانند به تعامل با داستان شما بپردازند و حق انتخاب داشته باشند که در نهایت موجب به وجود آوردن یک تجربه همه جانبه برای افراد می شود. در یک دوره آموزش الکترونیک می توانید از چندین سناریوهای مختلفی استفاده کنید تا کاربران بتوانند با توجه به شرایط خود یک سناریوی مناسب را انتخاب کنند. به عبارت دیگر چندین شخصیت اصلی برای داستان خود در نظر بگیرید مانند داستان های زمان کودکی.

4. موضوع خود را انتخاب و آموزش را به آن گره بزنید.
یک مقدمه قوی و مناسب از ضروریات دوره شما به شمار می آید پس از آن اتصال همیشگی خود با داستان را فراموش نکنید و یا به عبارت دیگر داستان و آموزش خود را به یکدیگر گره بزنید. دوره آموزشی شما دارای بخش های مختلفی است و ممکن است که هر قسمت را با داستانی متفاوت شروع کنید. در سراسر دوره می بایست به کامل کردن شخصیت های داستان خود بپردازید و از زبانی استفاده کنید که از قصه شما پشتیبانی کرده و آموزش شما را با نیروی بیشتری منتقل کند.

5. بعد از هر بخش، مخاطبان را به حال خود بگذارید.
یک کلاس درس را در نظر بگیرید. بعد از آن که معلم قسمتی از کتاب را آموزش می دهد، مدت زمانی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا بتوانند مطلب بیان شده را درک کنند و آن را تمرین کنند. این موضوع در دوره های آموزش الکترونیک نیز صدق می کند، بعد از هر قسمت به مخاطبان اجازه دهید، پیام مورد نظرشان را از دوره برداشت کنند. اگر به داستان عنوان شده در ابتدای مطلب قبل (مطلب قبل را از اینجا ٓبخوانید) توجه کنید، می بینید که انتهای داستان باز است تا مخاطب بتواند در مورد نتیجه آن تصمیم گیری کند.

نبایدهای داستان سرایی در آموزش الکترونیک.

1) مطمئن شوید که نقاط کلیدی داستان را از دست نمی دهید.
ارائه دوره باید به گونه ای باشد که جدا بودن آن از داستان به وضوح قابل مشاهده باشد و فرد بتواند تفاوت داستان و محتوای دوره را درک کند.
2) از داستان پردازی پیچیده اجتناب کنید.
داستانی که انتخاب می کنید علاوه بر سادگی می بایست از فرآیند یادگیری مشا حمایت کند. از ایجاد اضافه بار خودداری کنید تا مخاطبان از روند آموزش منحرف نشوند.
3) بیش از حد مجاز از قیاس کردن و استعاره استفاده نکنید.
تمامی مکانیزم های مطرح شده می بایست در جای خود واقع شوند اما استفاده نا به جا از آن ها زمانی که می خواهید پیام خود را به واضح ترین شکل ممکن انتقال دهید، می تواند در کار شما خلل ایجاد کند.

داستان ابتدایی ما را فراموش نکرده اید، ابتدای مطلب قبل آن را آورده بودیم (می توانید از اینجا ٓ  بخوانید). به نظر شما چه اتفاقی پیش روی طراح خلاق ما بود؟ پادشاه قصه ما یک داستان خوب را از دست نداد، اما هیچ اژدهایی هم کشته نشد. چطور ممکن است؟ اجازه بدهید این موضوع مانند یک راز باقی بماند تنها بدانید طراحان آموزشی باید خود راه های جذابی را برای هدایت مخاطبان به کار بگیرند، که هم به کسی لطمه ای وارد نشود و هم به نتیجه برسند !

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان،

تهیه: سیدخاموشی تنظیم: مرجان سلیمانیان

اثرات دوره های داستان محور(1)

آموزش الکترونیک می تواند برای خیلی از افرادی که توانایی حضور در کلاس را بصورت منظم ندارند، یک راه حل مناسب باشد.

آموزش مبتنی بر سناریو

هدف ما از ارائه این مطلب آشنایی با جنبه های مختلف آموزش الکترونیک مبتنی بر سناریو نویسی است. بنابراین می توان دوره های آموزش الکترونیک را طراحی کرد که علاوه بر ایجاد انگیزه در مخاطبان می توان بهترین تجربه آموزشی را برای آن ها ایجاد کرد تا به موثرترین شکل

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی-1

استفاده مناسب از داستان، آموزش شما را از سنتی بودن خارج کرده و هیچ ردپایی از کسالت و بی حوصلگی باقی نمی گذارد....

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 144 تاريخ : سه شنبه 8 تير 1395 ساعت: 10:17

آموزش غیر فعال کردن pop upsهای مزاحم هنگام

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان - مرجان سلیمانیان

پنجره های Pop-up به پنجره هایی گفته می شوند که با اولین کلیک بر روی یک صفحه یا روی لینک های موجود در آن صفحات به طور ناخواسته باز می شوند. این پنجره ها بیشتر دارای محتوای تبلیغاتی هستند امروزه کمتر کاربرانی دیده می شود که در زمان وب گردی با این پنجره ها برخورد نکرده باشند.

وقتی این صفحات تبلیغاتی باز شدند کاربر می بایست تک تک این پنجره ها را ببندد و این امر موجب نارضایتی بسیاری از کاربران از جمله خود بنده هست در این مطلب تصمیم دارم نحوه جلوگیری از باز شدن صفحات Pop-up را در مرورگرهای Inteet explorer و Mozilla firefox به شما آموزش دهم با غیر فعال کردن Pop up دیگر شاهد باز شدن صفحات تبلیغاتی به طور ناخواسته در پنجره جدید نخواهید بود.

در این مطلب ما با تغییر در تنظیمات Inteet explorer این کار را انجام می دهیم هم چنین با استفاده از افزورنه ای با نام Adlock Plus Pop-up از بازگشایی صفحات Pop-up در Mozilla firefox جلوگیر می کنیم.

مرورگر Mozilla Firefox:

در این روش ما ابتدا افزورنه ای با نام Adlock Plus Pop-up را نصب می کنیم و پس از آن با استفاده از تنظیمات در این افزورنه از باز شدن صفحات Pop-up جلوگیری می کنیم.

آموزش غیر فعال کردن pop upsهای مزاحم هنگام

تنظیمات Default action for sites not listed را برابر Block all pop-ups قرار دهید و OK کنید.

اما وجود Pop-up همیشه آزار دهنده نیست !!! Pop-up جدا از استفاده های تبلیغاتی می تواند موجب بهبود کیفیت صفحات وب هم باشد مثلا به وسیله Pop-up میتوان کاری کرد که زمانی که در یک انجمن در حال خواندن مطلبی هستید پیام های دریافتی خود را در لحظه در یک صفحه جدید مشاهده کنید و حتی به آن پاسخ هم بدهید.

ممکن است بعد از جلوگیری از باز شدن این گونه صفحات شاهد عدم باز شدن بعضی لینک ها باشید که البته با راست کلیک بر روی آنها و استفاده از گزینه Open link on new windows یا مانند آن به هدف خود می رسید.

در کل همان طور که در بسیاری از سایت ها از Pop-up برای تبلیغات استفاده می شود در بسیاری از وب سایت ها هم این قابلیت بسیار مفید بوده و از آن استفاده های مفیدی می کنند. شما در تنظیمات مربوط به Pop-up میتوانید رول یا شرط تعیین کنید و این تنظیمات را تنها به سایت های خاصی اعمال کنید تا کمتر به این گونه مشکلات برخورد کنید.

بلاک کردن پنجره های pop Ups در مرورگر کروم

مروگر کروم به صورت پیش فرض تمامی پنجره های پاپ آپ را بلاک می کند و صفحه را عاری از آنان می سازند. هربار که مرورگر پاپ آپ های یک سایت را بلاک می کند، پنجره ای در نوار بالا ظاهر می شود.

اما برای فعال سازی حالت Block pop Ups می توانید همانند فایرفاکس در بخش منوی مروگر بر روی بخش تنظیمات بروید و در پایین این صفحه گزینه ی Show Advance options را انتخاب کنید تا تنظیمات پیشرفته نمایش داده شود و در بخش Content Setting گزینه ی block pop ups را فعال نمایید. هم چنین امکان وارد کردن استثناها در بخش Exeption نیز وجود دارد.

pop Ups مزاحم در سیستم عامل اندروید

در چند وقت اخیر بسیاری از کاربران اطلاع داده بودن که نوعی پاپ اپ خودکار در موقع باز کردن مرورگر باز میشه و طعم وب گردی رو بهشون تلخ کرده به صورت کاملا اتفاقی یکی از کاربران راه حل این مشکل رو پیدا کرده که به علت نصب شدن نوعی اپلیکیشن آلوده به اسم Share It هستش.

 این اپلیکیشن در واقع یک سکوی انتشار و به اشتراک گذاری فایل هستش که به شما اجازه میده به راحتی فایل های خودتون رو آپلود کنید که مشکل از همین جا شروع میشه و باعث باز شدن پاپ آپ در مرورگر میشه پس در قسمت تنظیمات و مدیریت برنامه ها اگر به چنین اپلیکیشنی برخوردید اونو کاملا پاک کنید تا مشکلتون رفع بشه.

برای رفع مشکل Coo123.net هر مرورگری که دارید از قسمت App Manager روی مرورگر مربوطه کلیک کنید ، سپس این مراحل رو طی کنید:

بعد از انتخاب مرورگر مورد نظر از قسمت Setting > App Manager :

۱- زدن دکمه Clear Cash

۲- سپس دکمه Clear Data ( اگه دکمه Clear Data رو ندیدن، دکمه Manage App رو زده و همه تیک ها رو فعال کنید و Clear رو بزنید)

۳- درنهایت دکمه Force Stop رو بزنید.

اکنون می توانید مرورگر را باز کنید، دیگه این صفحه مزاحم دیده نمیشه.
بهتره این مراحل رو روی همه مرورگرها اعمال کنید.

6 پیشنهاد جنجالی در حوزه آموزش موبایلی در سال 2016 (2)

بهره گیری از یک سیستم مدیریت آموزش الکترونیک (LMS) که با استفاده از آن بتوان یک دوره آموزشی با توجه به فرهنگ، رسوم و .... افراد مختلف ایجاد کرد و در آن از انواع تکنولوژی ها مانند تکنولوژی های پوشیدنی استفاده کرد می تواند در جذب مخاطب بسیار موثر باشد...

چگونه برای متن و لینک ها کد QR ایجاد کنیم؟

همانطور که می دانید، کد های QR یک نوع حالت رمزنگارانه برای محتوا است که به شما کمک می کند به طور غیر مستقیم، و با واسط اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهید...

7 پیشنهاد برای داشتن یک میزبانی موفق وبینار (2)

کلمه وبینار در چند سال گذشته ابداع شده که به ارائه یک سمینار بر روی اینترنت اشاره دارد. ...

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 125 تاريخ : پنجشنبه 3 تير 1395 ساعت: 19:49

در دنیای امروز می توان از اسطوره و داستان به منظور آموزش استراتژی های کسب و کار، سیاست و یا فراهم کردن یک تیم آموزشی برای انتقال دانش استفاده کرد که افراد بتوانند به هنگام مواجه شدن با مشکلات از دانشی که کسب کرده اند، بهره ببرند.

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان- تهیه: سیدخاموشی

آموزش را از داستان جدا کنید!

روزی روزگاری طراحی خلاق و شجاع در میان جنگل های بزرگ و تاریک در یک سرزمین دوردست زندگی می کرد. صد سال پیش از آن دوره، قصه گویی حیله گر در قصر پادشاهی زندگی می کرد و با سرقتی که انجام داد، خشم پادشاه را برانگیخت و این موجب شد سلطان، داستان سرای حیله گر را از شهر خود بیرون کند و تمامی کتاب ها و داستان ها را به آتش بکشد و داستان پردازی ممنوع شود. اما پس از سال ها همه چیز تغییر کرد.

آن جایی که طراح قصه ما از جنگل خود بیرون آمد و از این هنر ممنوعه در جهت انتقال دانش به افراد استفاده کرد به صورتی که بتواند با مردم ارتباط برقرار کند و حس لذت را به آن ها منتقل کند. پادشاه از این کار طراح بسیار خشمگین شد و او را به قصر خود احضار کرد. سلطان به طراح گفت به شرط آن که بتواند اژدهای آتشین را بکشد اجازه داستان پردازی را به او خواهد داد و در غیر این صورت به زندگی طراح پایان می بخشد. با این تصمیم خنده و شادی پادشاه تمام فضای قصر را فرا گرفت و طراح شجاع ما در تاریکی کوه گرفتار شد...

داستان فوق را کریستوفر پیپاس (یکی از برجسته ترین طراحان دوره های آموزش الکترونیک) در ابتدای مقاله خود جهت ارزش و اهمیت داستان سرایی عنوان کرده و می گوید:

"همه ما داستان خوب را دوست داریم اما چگونگی عنوان شدن داستان نیز در خوب بودن آن تاثیرگذار است. داستان سرایی یک مکانیزم قدرتمند برای به یادماندنی شدن آموزش شماست. در حقیقت زمانی که شما داستانی را به دوره خود اضافه می کنید همان دانشی است که قصد انتقال آن را داشتید."
توسعه دهندگان آموزش الکترونیک می توانند از داستان های به کار گرفته شده در پروژه های بزرگ، ایده بگیرند. مثلا می توانند از فیلم هایی که حتی در سال های بسیار گذشته تبدیل به اسطوره شده اند نیز در داستان خود استفاده کنند.

توجه داشته باشید که ایده گرفتن حتی در ساخت بازی های آنلاین نیز به کار می رود. دقت کنید بازی های کامپیوتری بسیاری از انیمیشن ها و فیلم ها اختباس شده است، داستان های دیجیتالی نیز می توانند بخشی از بازی های آنلاین تعاملی، فیلم ها و یا حتی بخشی از تجربه های جامعه شناختی باشند.

اولین نمونه از داستان سرایی ها به صورت اسطوره بوده است. اگر بخواهیم در مورد قدرت اسطوره صحبت کنیم، می توان به گفته های پژوهشگر و کارشناس اسطوره " Joseph Campbell " اشاره کنیم. او در مورد عملکرد اسطوره ها این گونه بیان می دارد که:

" قدرت اسطوره به اندازه ای است که می تواند خمیر مایه اولیه یک چارچوب فرهنگی در جامعه باشد. همچنین شما می توانید برای آموزش جوانان از داستان های اسطوره ای استفاده کنید تا آن ها بتوانند پله پله در مراحل زندگی، از تولد تا مرگ از آن ها به عنوان ابزارهایی برای مقابله و عبور از مشکلات استفاده کنند."
مطمئنا شعرهای مختلفی را خوانده اید که یک داستان را عنوان می کنند. داستان پردازی حتی در شعر گفتن نیز مورد توجه قرار گرفته است. برای آن که بتوانید این اشعار را درک کنید می توانیم به نمونه ای مانند شعر عبید زاکانی که "موش و گربه" نام دارد اشاره کنیم که در آن به بیان مسائل کشوری پرداخته شده است. همین نمونه نیز می تواند تمایل ما به داستان سرایی را عنوان کند.

مقدمه ای بر داستان سرایی دیجیتالی

آیا به روند تغییر و رو به رشد فیلم ها و نحوه پخش شدن آن ها فکر کرده اید؟ در گذشته برای مشاهده فیلم ها حداکثر امکانات در اختیار، تلویزیون های سیاه و سفید و یا ویدیو کلوپ ها بودند و این روند تا به امروز ادامه یافته و حال افراد در خانه های خود از تلویزیون های Full HD استفاده می کنند.

اما هدف از بیان این مسائل چیست؟

اگر کمی دقت کنید می بینید که از زمان های گذشته تا به حال، ما به نوعی با فیلم و تماشای آن درگیر هستیم. فیلم نسخه جدیدی از قصه های بزرگ تر ها در زمان های نه چندان دور است، داستان هایی که نمایشی و با جزئیات بیشتر در دنیای امروز نمایش داده می شود.

تحقیقات نشان می دهد داستان ها و فیلم هایی که مفاهیم آموزشی عمیق تری را منتقل می کنند بیش از آنهایی که تنها به هدف سرگرمی ساخته می شوند در ذهن باقی می مانند

فیلم دیدن نیز مانند قصه گویی های قدیم که در قهوه خانه ها فردی به حکایت رستم و سهراب می پرداخت یک کار دسته جمعی است، افراد زیادی در جایی مانند سینما جمع شده و به تماشای یک فیلم می پردازند. برخی داستان ها در مقطعی جذابیت دارند و برخی چنان ماندگارند که نسل به نسل مفاهیم آن منتقل می شود، توجه داشته باشید که تحقیقات نشان می دهد داستان ها و فیلم هایی که مفاهیم آموزشی عمیق تری را منتقل می کنند بیش از آنهایی که تنها به هدف سرگرمی ساخته می شوند در ذهن باقی می مانند، فکر می کنید آموزش شما باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتواند نسل به نسل منتقل شود؟

ادامه دارد...

تنظیم: مرجان سلیمانیان
اثرات دوره های داستان محور(٢)

در این مقاله مطالعه موردی را مورد بررسی قرار می دهیم که در آن ویژگی های یک آموزش الکترونیکی را بر اساس استراتژی یادگیری بر مبنای داستان مورد بررسی قرار می دهد. این مطلب سعی دارد تا برای طراحان آموزشی که قصد طراحی دوره های مختلف با محتواهای متفاوت، با روش

اثرات دوره های داستان محور(1)

آموزش الکترونیک می تواند برای خیلی از افرادی که توانایی حضور در کلاس را بصورت منظم ندارند، یک راه حل مناسب باشد.

آموزش مبتنی بر سناریو

هدف ما از ارائه این مطلب آشنایی با جنبه های مختلف آموزش الکترونیک مبتنی بر سناریو نویسی است. بنابراین می توان دوره های آموزش الکترونیک را طراحی کرد که علاوه بر ایجاد انگیزه در مخاطبان می توان بهترین تجربه آموزشی را برای آن ها ایجاد کرد تا به موثرترین شکل

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 102 تاريخ : چهارشنبه 2 تير 1395 ساعت: 7:31